– Vi märker att många band är intresserade av att göra den typen av merchandise och egentligen är det inte konstigt att rockaren vill vara med och göra sin egen öl. Rock och öl går hand i hand, säger Sari H. Wilholm.
För drygt tre år sedan bildade Sari H. Wilholm och Yvonne Wener bolaget Brands for fans. De skapar livsstilsprodukter, med alkoholhalt, till kunder som Motörhead, Slayer, Ghost och Joakim Thåström. Det handlar om allt från whiskey, öl, brandy, vin och vodka – som sedan säljs komplett med bandens och artisternas namn och loggor.
– Artisterna tar kontakt med oss. De är med och gör produkten, de säger till och tycker, berättar Sari.
Många av artisterna är väldigt involverade i framställandet av produkterna. Det smakas och görs blindprovningar. Om det inte faller artisten i smaken görs nya prover och processen fortsätter. Ända tills artisten väljer något som de kan sätta sitt namn på.
– Vi diskuterar proverna och artisterna går efter tycke och smak. Det är en process innan man hittar en unik produkt för artisten eller bandet, men de måste kunna stå bakom produkten.
För fansen är detta smått oemotståndligt och öl som Ghost grale, bryggt i Nils Oscars bryggeri, såldes slut direkt.
– Hårdrockare är väldigt passionerade och lojala. Är man ett Slayer-fan, är man det fan hela livet, säger Sari och skrattar.
Finns det fans som tycker att artisterna "säljer sig"?
– Det är några få som tycker så, men då har de nog inte tänkt hela vägen. När Thåström la ut på Facebook att han hade gjort en brandy, var det en del som anklagade honom för att vara en "sell out", men han skiter i vad andra säger. Han ville ha en brandy.
Vad vill hårdrockarna ha?
– Det är helt olika. En del tycker om lager, andra ale eller IPA. Det finns ingen standard och det går inte att dra rockers över en kam.