Det här ska du tänka på vid halkkörning – experten tipsar

På lördagen öppnar Eskilstuna motorklubb motorbanan på Ekeby strax utanför Eskilstuna för allmänheten. Syftet? Att bemästra det besvärliga vinterväglaget.

Övrigt2019-02-08 20:05

Kylan och isen har kopplat sitt grepp över området där det vanligtvis hålls rally- och folkracekörning. Motorklubben har tidigare utnyttjat detta genom att anordna halkkörning.

Nu är det dags igen. Mellan klockan 10-13 under lördagen får den som vill lära känna sitt eget fordon lite bättre komma och köra några sliriga varv.

– Vi tar emot vanliga personbilar, EPA-traktorer och mopedbilar. Enda kraven är att de ska vara besiktigade och att du ska ha körkort. Hjälm finns att låna, säger Kjell Eriksson, träningsledare på Eskilstuna motorklubb med många års erfarenhet av rallykörning.

De flesta har någon gång provat på halkkörning under sin körkortsutbildning, men för många var det flera år sedan.

Minnet behöver förfriskas. En liten isfläck kan innebära krock med andra bilar, djur eller träd.

– Nyare bilar är utrustade med säkerhetsanordningar så som antisladd och ABS-bromsar. Men är man inte van vid det, så undrar man kanske vad som händer, säger Kjell Eriksson.

Upplägget under dagen kommer att vara som när rallyentusiasterna har träningar.

– Man startar och kör banan tre varv. Sedan åker man in i depån och vilar lite. Max två bilar får köra åt gången för att hålla uppe säkerheten. Vi har stabila snövallar på sidorna om någon skulle sladda ur, säger han.

Vissa förare övar halkkörning på sjöisar, men där finns uppenbara risker om du inte har full koll på isens tjocklek.

Kjell Eriksson har några enkla tips om du skulle råka ut för halt väglag.

– Många gör felet att de spänner sig, blir helt handlingsförlamade och släpper ratten. Försök att slappna av och styr bilen åt det håll du vill att fordonet ska komma. Du kan bromsa med de nya säkerhetssystemen. De hjälper dig otroligt mycket.

– Här har du chansen att prova på riktig isgata, det är inte så kul att prova det på allmän väg, avslutar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!