Det måste löna sig att visa en film
Tony Ahlgren är försäljningschef på Svensk Filmindustri och den som beslutat att SF till en början bara ska göra sju kopior av Fyra nyanser av brunt. Han håller inte med om att filmbolagen är snåla på kopior.
Svensk Filmindustri delar in landet i olika delar, beroende på publikintresset. Först kommer Stockholm förstås, därefter Göteborg och Malmö och sedan universitetsstäderna med många filmintresserade ungdomar.
I en sådan prioritetslista kommer städer som Nyköping och Södertälje långt ner. De möjliga biobesökarna är helt enkelt för få.
Om vi gör fem kopior av en film och låter fyra av dem cirkulera runt i landet tjänar vi ändå oftast bäst på den femte kopian som visas i Stockholm.
För filmbolagen är det därför mest ekonomiskt att först köra alla kopior i de tre största städerna och sedan skicka ut dem till småorterna när det största intresset för filmen lagt sig.
Det finns naturligtvis cineaster även i en liten stad som Nyköping, men de är ofta inte så många. Det är hårt att behöva säga det, men det måste löna sig ekonomiskt att visa en film också.
Kattis Streberg
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!