Det är ännu oklart vad dödsolyckan på väg 52 berodde på. På tisdagsmorgonen undersökte polisens tekniker olycksbilen.
‒Vi har personal som är ute och tittar på bilen nu, säger Carl-Jan Ekberg, vid trafikpolisen i Nyköping.
Polisen har upprättat en anmälan om vållande till annans död samt vårdslöshet i trafik, men syftet med polisutredningen är att ta reda på om chauffören har något ansvar för det inträffade.
‒En olycka sker utan att vi vet varför och då måste vi utreda det, säger Peter Göransson, kommissarie vid polisen i Katrineholm.
Chauffören var ännu på tisdagseftermiddagen inte hörd av polisen, uppger Göransson.
‒Jag vet inte när han kommer att höras.
Trafikverket kommer också att genomföra en egen olycksutredning.
‒Vid dödsolyckor har vi en speciell roll. Vi ska utreda alla dödsolyckor i vägtrafiken eftersom vi har övergripande ansvar. Polisens utredning går ut på om någon begått brott, vi bryr oss inte om den aspekten utan ser på vilka faktorer som bidragit till olyckan, säger Lennart Helsing, presskommunikatör hos Trafikverket.
Många talar om exempelvis dåliga vägar, skymd sikt, skarpa kurvor, som orsaker till olyckor, men Lennart Helsing säger att det sällan är bara en faktor som ligger bakom. Trafikverkets olycksutredningar är, till skillnad från majoriteten av verkets övriga arbete, sekretessbelagda.
‒De är så integritetskänsliga. Vi gör intervjuer med sjukvårdspersonal, tar med obduktionsprotokoll och så vidare.