Drygt 5 miljoner i merkostnader för Gnesta Närtrafik
Projektet Gnesta Närtrafik kostar för år 2002 drygt 5 miljoner 400 000 kronor mer än beräknat. En extrasumma som Länstrafiken och Gnesta kommun delar broderligt på.
Vi är nöjda med avtalet, säger blivande kommunalrådet Gert Nilsson (s) som var en av kommunens representanter vid förhandlingen.
Det har ända sedan i våras stått klart att Gnesta Närtrafik kostar mer än vad som beräknats från början. Varken Länstrafiken eller Gnesta kommun har visat något större intresse för att betala de extra pengarna.
Nu har parterna ändå bestämt sig för att dela bördan. En lustig detalj i överenskommelsen är att de 2,7 miljonerna kronor vardera, är betalning för olika saker. Kommunen står för merkostnader för skoltaxi-trafiken och Länstrafiken står för den så kallade upphandlingseffekten.
Är det inte märkligt att summan blir exakt samma för båda parter eftersom ni betalar för olika poster?
Det blir på det viset. För Länstrafiken är det något av en principfråga att vi skulle stå för taxiresorna. Överenskommelser kan se ut så för att man ska ha något bra att visa för sina uppdragsgivare eller ägare.
Dessutom spelar det roll för fortsättningen. Nu vet vi att Gnesta står för taxiresorna. Men det viktigaste med avtalet är att vi delar på slutsumman, säger Nilsson.
De 2,7 miljoner kronorna läggs till redan rådande budgetunderskott. Kommunen har nu ytterligare en post att betala av under kommande två år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!