Dubbelmiss av Gnesta kommun går miste om 750 000 kronor

Nästan 750 000 kronor har gått Gnesta kommun ur händerna. Anledningen är att någon missat att fylla i en bidragsansökan i tid. Två gånger.

Övrigt2003-11-28 22:37
Kommunen räknar med ett överskott i kassan vid årets slut. Enligt delårsrapporten blir plusresultatet drygt 1,7 miljoner kronor.
Några rader på ett papper hade kunnat hjälpa till att
säkra den siffran. Kommunen har nämligen helt missat att den har rätt till bidrag motsvarande 743 000 kronor från det statliga Integrationsverket.
Det här kostar kommunen pengar och det är naturligtvis ett problem.
Gnesta kommun har haft kostnader i ärendet men inte fått intäkterna, säger kommunalrådet Gert Nilsson (s).

Pengar som man gått miste om för att ansökan inte kommit in i tid.
Utbetalningen skulle komma från Integrationsverket som ersättning för flyktingar som hamnat i Gnesta. Kommunen har rätt till ersättning för utgifter som till exempel undervisning i svenska för invandrare och socialbidrag. Nu har alltihop bokförts som en kostnad.
Det är en handläggare vid Ifo (individ- och familjeomsorgen) som bär ansvaret för att söka bidraget. Formellt är Anne Saaristo chef vid socialförvaltningen som Ifo ingår i. Men arbetet med att söka bidrag är delegerat och man kan inte kontrollera vad varje anställd gör i minsta detalj.
Det omtalade misstaget inträffade år 2001. Men först i november i år drabbas kommunen ekonomiskt. Det är nu kostnaden bokförs.
Det här speciella fallet berör ett barn utan vårdnadshavare. Integrationsverket skulle ha beviljat bidrag till kommunen för att täcka tillkommande kostnader i ärendet, säger socialförvaltningschef Anne Saaristo vid Gnesta kommun.

Kommunen hade ett år på sig att inkomma med ansökan. Då tiden inte räckte till fick man ytterligare en chans. Inte heller den utnyttjades.
Då första ansökan kom in sent, fick kommunen avslag. Det hade kunnat överklagas, men det gjordes aldrig, säger hon.
Att det här hände beror på bristande rutiner. Tidigare var bara en ansvarig för att göra bidragsansökningar. Det är också den förklaringen jag har att ge kommunens revisorer.
I dag har kommunen ändrat sina rutiner så att två personer har ansökningsansvaret.
Bär inte du det yttersta ansvaret i förvaltningen?
Jo absolut. Både jag och ekonomichefen har försökt att få Integrationsverket att ändra sig. Det har inte gått, verket har klara och tydliga regler.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om