Av den totala ordersumman på 3,5 miljarder kronor står landstinget Sörmland och länets kommer för hälften, det vill säga 1,8 miljarder. Landstinget står för 1,2 miljarder kronor, den övriga kostnaden delar länets kommuner på.
Tågsatsningen innebär att landstingens kostnader för regionaltågstrafiken kommer öka successivt från 180 miljoner kronor till cirka 360 miljoner kronor år 2020.
– Kostnaden för skattebetalarna kommer öka, säger Mårten Levin, vd på Mälab.
Ökningen förklaras i huvudsak av det ökade trafikutbudet och högre kapitalkostnader för de nya tågen.
Den initiala trafikutökningen första året är närmare 15 procent jämfört med idag.
Biljettintäkterna uppskattas stå för cirka 70 procent av kostnaderna.
I december infördes fler avgångar, men med gamla tåg. De tågen trafikeras av SJ under en övergångsperiod.
Nio år efter att de nya tågen finns på plats ska tågprojektet Ostlänken vara färdigt. Planen är då att det ska rulla fyra 400 meter långa höghastighetståg mellan Sveriges storstäder.
Det kan betyda att regionaltågen får minskat utrymme på Nyköpingsbanan. Men det tror inte Mårten Levin. Den nuvarande rälsen till Nyköpingsbanan kommer att finnas kvar, vilket möjliggör att godståg och/eller regionaltågen kan rulla där.
De nya tågen kommer att levereras med start första kvartalet år 2019 för regionaltågstrafik på linjerna Örebro – Eskilstuna – Stockholm – Uppsala (”Svealandsbanan”), Hallsberg – Katrineholm – Stockholm (”Sörmlandspilen”), Norrköping – Nyköping – Stockholm (”Nyköpingsbanan”) samt Sala – Västerås – Eskilstuna – Katrineholm – Linköping (”UVEN”).
Landstinget har under flera års tid tvingats köpa fler avgångar av SJ till en årlig kostnad av 110–120 miljoner kronor.