Dyrt och färre turer arbetspendlarhot

Från augusti 2003 kör Länstrafiken betydligt färre bussturer och biljettpriserna höjs. Förslaget om slopade linjer och utglesade turer ska behandlas på styrelsemöte 25 februari.

Övrigt2003-02-21 22:47
Lars Eriksson, administrativ chef på Länstrafiken Sörmland AB i Örebro, understryker att beslutet om indragningar tas då. Men förslaget har Länstrafiken tagit fram i samråd med entreprenörer och kommuner, så mycket talar för att det går igenom.
Hur mycket biljettpriserna höjs vet ingen på Länstrafiken, det tas upp på styrelsemötet. Lars Eriksson tror att det är oundvikligt.
Höjer vi inte skulle busstrafiken gå med ännu större förlust och då är vi inne i en ond cirkel.

Landsting och kommuner subventionerar busstrafiken med 200 miljoner kronor per år, intäkterna är 160 miljoner kronor per år.
Om inte subventionerna fanns skulle vi inte ha någon busstrafik alls, säger Länstrafikchefen.
Länstrafikens sparkrav ligger mellan 25 och 30 miljoner kronor. Detta underskott gör att bolaget inte bara skär ner på turer med få resenärer. Nu sätts sparkniven in i högfrekventerad trafik.

Nyköpings kommuns företrädare vill att regiontrafiken ska prioriteras och föreslår besparingar främst i stradstrafiken.
Delvis i strid med besparingsförslaget är det ökade behovet av busstrafik till och från Skavsta, enligt förslaget.
Passagerarantalet väntas växa från 400 000 till 1 500 000 per år inom närmaste året. Arbetspendlarna till arbetsplatser kopplade till flygplatsen blir också fler.

Busstrafiken till Skavsta måste utredas, utökad trafik behöver finansieras. Länstrafiken ska förhandla separat med flygplatsen och kommunen om trafikbehoven.
Trots att alla talar om behovet av utökad kollektivtrafik uppmuntras människor att ta bilen. Gunnar Carlsson, trafiksäkerhetschef på NTF, säger att det onekligen blir billigare att köra bil när kollektivtrafiken blir dyrare, drivmedel och driftskostnader inräknade.

Men NTF förordar naturligtvis kollektivtrafik. Fyra-fem bilister släpper ut mer koldioxid är en buss.
Koldioxidskatten är en mycket liten intäkt i sammanhanget, påpekar NTF-chefen, ställt mot miljökostnaderna.
Räknas kostnaden för trafikolyckor in de kostar samhället 50 miljarder kronor om året är bilkörningen en förlustaffär för den enskilde och samhället. Trafikförsäkringar kostar cirka 6-7 miljarder kronor.

Trots alla bussolyckor är det säkrare att sitta i en tung buss som körs av yrkeschaufför.
NTF-chefen säger att politiker alltid värnar om kollektivtrafik i ord.
I handling händer nästan ingenting.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om