E som i erbjudande

Övrigt2003-03-27 17:14
!Steg för steg vinner informationsteknikens framsteg terräng hos svenskarna. Vi betalar räkningar, beställer blanketter, korresponderar, agiterar och inte minst handlar allt från böcker till flyg- och tågbiljetter via nätet. Med några klick blir stora geografiska avstånd mikroskopiskt små. Under 2002 handlade exempelvis svenskarna för närmare fyra miljarder kronor på nätet - ändå utgör det bara en procent av den totala handeln i Sverige.
Tveksamheten kring tryggheten i ett köp på nätet får fortfarande många att tveka, andra har inte ens tänkt tanken. Detta trots att det ofta går att hitta bra köp via nätet för den som letar och tar sig tid att jämföra priser. Precis som när man själv går ut och handlar i den ena eller andra affären finns det skäl att fundera över vad som döljer sig bakom lockpriser och annat. Är det verkligen en bra affär?
Konsumentverket har lagt ut en checklista för e-handel på sin hemsida, för att hjälpa vanliga konsumenter att drabbas av obehagliga överraskningar. Där finns mycket bra att läsa. Vad får du reda på om företaget? Finns det någon tillitsmärkning? Ångerrätt? Vilka kostnader tillkommer? Det är mer än en shoppare som beställt en vara, exempelvis böcker eller CD-skivor från utanför EU till ett bra pris bara för att inse att kostnaden växt ordentligt när svensk moms och diverse tullavgifter effektivt eliminerat vinstmarginalen i köpet.
Internethandeln erbjuder intressanta möjligheter för både konsumenter och företagare, men är lika lite fritt från fallgropar som postorderköp eller handel i vanliga affärer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om