Svenska fjÀrdeklassare har vart femte Är sedan 2001 testats i lÀsförstÄelse, i en internationell jÀmförande studie, Pirls. FrÄn att ha varit bÀst i klassen 2001 har resultaten försÀmrats för varje gÄng, fram tills nu.
I den nya rapporten, som slÀpptes under tisdagen, Àr det ett tydligt trendbrott. Eleverna Àr tillbaka pÄ nÀstan samma nivÄ som vid starten och tillhör nu toppskiktet igen, 16 poÀng över genomsnittet i EU- och OECD-lÀnderna. GlÀdjande nog Àr det en förbÀttring för nÀstan alla elevgrupper. Pojkar, flickor och elever med olika socioekonomisk bakgrund har en högre genomsnittspoÀng i jÀmförelse med 2011.
PÄ Dammlötskolan i Runtuna jobbar svensklÀrare Elisabet Nordin. Hon tror att lÀrarnas eget intresse för att lÀsa och skriva spelar stor roll för en framgÄngsrik studiemiljö.
â Att lĂ€sa högt ur böcker och inspirera barnen. Det egna engagemanget Ă€r viktigt, sĂ€ger hon.
Hon vill Àven lyfta fram satsningen pÄ lÀslyftet, Àven om det inte varit revolutionerande för henne.
â Att det pratas om problemet och att det satsas pĂ„ det har gjort sitt, sĂ€ger hon.
I övrigt Àr hon en stark föresprÄkare för ett reflekterande arbetssÀtt, att eleverna behöver sÀtta ord pÄ vad de lÀst, gÀrna inför hela klassen. Men Àven att de skriver loggar och hittar pÄ egna historier.
â LĂ€sa och skriva gĂ„r hand i hand. Att skriva egna texter ökar lĂ€sförmĂ„gan, resonerar hon.
Samtidigt Àgnar elever mindre tid Ät lÀsning pÄ fritiden nu i jÀmförelse med 2011, enligt Pirls-rapporten. Eleverna tycker dessutom mindre om att lÀsa nu i jÀmförelse med toppnoteringen 2001.
Aya Göransson Busuladzic gÄr i Ärskurs tre pÄ Dammlötsolan i Runtuna. Hon upplever inte att lÀsning Àr svÄrt för henne och lÀser en del pÄ fritid.
â Jag bara lĂ€ser och förstĂ„r, sĂ€ger hon.
Men sÄ Àr hon ocksÄ disciplinerad nÀr det kommer till lÀsning. Den bok som för tillfÀllet anvÀnds i undervisningen för att förbÀttra hennes lÀsförmÄga och pÄ köpet geografikunskaper "Pojken och tigern" gillar hon inte.
â Just den hĂ€r boken Ă€r inte sĂ„ spĂ€nnande. Jag lĂ€ser den för att jag mĂ„ste, annars hade jag inte lĂ€st den, sĂ€ger Aya.
Hon föredrar spÀnnande skrÀckböcker som hon hittar i bokbussen.
â Jag har hittat tre bra böcker, sĂ€ger hon.
NÀr SN gör en mycket ovetenskaplig lÀsundersökning, bland fyra elever i klassen, sÄ framgÄr det att eleverna Àven lÀser i mobilen. Men det verkar vara begrÀnsat till snapchatmeddelanden och förklaringar till vad nÀsta potentiella Youtubevideo handlar om.
Utöver det lÀser eleverna mest pÄ lektionstid och för att lÀraren bestÀmt sÄ. Eller nÀr ambitiösa förÀldrar plockar fram en bok och tycker att det Àr passande med nÄgra sidors lÀsning innan nattlampan slÀcks.