En färgstark fagottist

Med tvåfärgat hår, vit ryaknutsjacka, svart handväska från Gucci och moderiktiga glasögon ser Audun Halvorsen mer ut som en trendkänslig rockmusiker än som en orkestermusiker. Men när Norrköpings Symfoniorkester kommer till Culturum i morgon är det Audun som står för solistinsatsen.

Övrigt2004-01-29 19:17
När Audun Halvorsen tar ton i Mozarts fagottkonsert i Nyköping i morgon har han förberett sig i nästan tre månader. Som musiker kämpar han hela tiden för att utvecklas och kunna bjuda publiken på något ännu bättre än de hörde sist.
Det är en del av musikerns livsstil, att söka ny inspiration och försöka prestera bättre än man gjorde förra gången. Vi spelar för 1 500 personer i veckan och de betalar pengar för att lyssna på oss. Då ska vi också göra vårt bästa för dem, säger Audun på sin klingande svensknorska.

För Auduns egen del har det betytt tre resor till Köln inför solistinsatsen i Mozarts fagottkonsert. Där bor nämligen norrmannen Ole Kristian Dahl som är en av världens främsta fagottister och som hjälpt Audun att komma vidare i Mozarts noter.
Man måste ladda rejält när man ska vara solist. Ole Kristian Dahl ger mig inspiraiton att tänka annorlunda och plocka fram det som är mest väsentligt i musiken.
Audun Halvorsen är född i en musikerfamilj i norska Haugesund och började spela fagott som tioåring. Pappa spelar oboe och mamma cello, och det var hon som föreslog att Audun skulle prova på fagott.
Jag tycker om fagotten. Den har en oerhört stort register och man brukar säga att fagotten är det instrument som ligger närmast den mänskliga rösten i sin klang. Men hade jag fått en klarinett i handen istället när jag var liten hade jag säkert tyckte lika mycket om det instrumentet.

Vill man satsa på en solokarriär är dock inte fagotten det bästa valet. Det finns ganska lite musik skriven för fagott. Men Audun trivs bra med sitt arbete som orkestermusiker och stämledare i Norrköping. Jobbet fick han två år innan han gick ut Musikhögskolan i Oslo.
Som musiker behöver man inte vara färdigutbildad för att få jobb. Det viktiga är att man är bra.
När Audun kom till orkestern som 21-åring var han absolut yngst bland musikerna, men nu har han hunnit fylla 24 och har fått ett par nya orkesterkollegor i samma ålder.
Det är bra med åldersblandningen i en orkester. Jag sitter bredvid en soloflöjtist som snart går i pension och kan lära mig massor av de äldre musikerna.
Mozarts fagottkonsert är ingen ny bekantskap för Audun Halvorsen. Det är förmodligen världens mest välkända fagottstycke och han har redan spelat den vid åtskilliga tillfällen, bland annat på sin egen examenskonsert i Oslo i juni.
Det är ett bra stycke musik som de flesta brukar känna igen. Det gör det lite extra spännande eftersom man måste hitta på något eget som musiker.
Samtidigt är inte Audun fixerad vid att bjuda publiken på något oväntat och annorlunda.
Mozart skrev det här stycket för 250 år sedan och man kan inte uppfinna hjulet varje gång man spelar det. Målet för mig är att det ska vara roligt för publiken att lyssna och att jag kan plocka fram det mest väsentliga i musiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!