En film kan få unga att vilja förändra världen

När gymnasieeleverna i Nyköping sett Lilja 4-ever på bio ville de demonstrera och förändra världen. Både lärare och elever tycker att film är ett bra sätt att få igång diskussioner om svåra ämnen som demokrati och människovärde.

Övrigt2006-03-30 17:11
Jag skulle vilja se mycket mer film i skolan. Det är så intressant med diskussionerna efteråt. Det är jättespännande att höra vad de andra tycker.
Nathaline Elhage som går i en mediaklass på Tessinskolan är inte ensam om att höja skolans filmprojekt till skyarna. Klasskompisarna är precis lika entusiastiska.
Det är en helt annan sak att se en film än att bara läsa om något i en bok, säger Amanda Sjödelius.
Elin Engdahl håller med:
Innan vi såg Hotel Rwanda förra veckan hade jag knappt hört talas om Rwanda. När man ser en film förstår man mycket mer. Om man läser att en miljon människor dog på tre månader i Rwanda blir det bara siffror. Filmen gör det verkligt.
De flesta gymnasielärare skulle jubla av lycka om de hörde engagemanget i Tessinskolans klassrum. Men Gunnel Alm Sköldén som är lärare på skolan och drivande i filmprojektet Nära ögat är inte förvånad.
Film berör både känslor och intellekt och därför är det ett suveränt pedagogiskt redskap. Alla skolelever älskar film och det är en jättebra utgångspunkt när man ska diskutera svåra frågor.
Tessinskolan drog igång Nära ögat 1997 och sedan dess har eleverna fått se en biofilm per termin. Ämnena har bland annat varit andra världskriget, trafficking, mänskliga rättigheter och sexualitet.
Problemet är att hitta tillräckligt bra filmer. Vi vill inte ha mainstream-film som alla redan sett, säger Gunnel Alm Sköldén.

Vissa filmval är mer lyckade än andra. De elever som fick se Lilja 4-ever förra året blev så engagerade att de genast ville ut och demonstrera mot trafficking.
Jag tror inte att alla lärare var beredda på vilken oerhörd kraft som finns i en stark filmupplevelse. En del blev lite rädda och visste inte hur de skulle prata med eleverna. Men det står ju faktiskt i läroplanen att vi ska skapa aktiva och engagerade medborgare.

Tessinskolans filmprojekt har genom åren spridit sig till nästan alla andra gymnasieskolor i Nyköping. Men det finns få efterföljare i resten av landet.
Trots att film är vår bredaste kulturyttring så visas det väldigt lite film ute i skolorna, säger Gunnel Alm Sköldén.
Hon önskar att många fler lärare använde sig av film i undervisningen. Men på rätt sätt.
I skolan har film traditionellt varit ett inslag på roliga timmen. Eleverna har fått se film som belöning. Det är helt fel. Film ska användas som ett pedagogiskt redskap. Och de filmer vi visar är definitivt inga roliga timmen-filmer. Det är starka filmer med jobbiga budskap.

Gunnel Alm Sköldén och hennes kollega Linda Klaesson åker runt på filmfestivaler för att leta intressanta nya filmer till Nära ögat-projektet.
Till hösten blir det nog filmer om homosexualitet och transsexualitet. Jag såg Transamerica på Göteborgs Filmfestival. Det var en väldigt bra film så den kommer vi säkert att visa. Och ämnet är ju alltid aktuellt.

Fotnot: Tidigare artiklar i serien
har publicerats 28/3 (Spännande när barn själva väljer årets film) och 29/3 (Lärarna som går i skolan för att lära sig göra film). De finns att läsa på www.sn.se.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!