En otålig konstnär med smak för eld

Bosse Lindholm är en ganska otålig konstnär. Helst vill han se resulatet av sitt arbete så snabbt som möjligt. Förmodligen är det därför han på senare år ägnat en hel del tid åt eldskulptur.

Övrigt2001-11-01 17:35
Problemet med eldskulpturer är att de varken fungerar inomhus eller är bestående. Så när Sörmlandskonstnären Bosse Lindholm nu ställer ut på Galleri Formspråk i Nyköping får besökarna nöja sig med annan slags konst grafik, emaljer och skulptur.
Både gammalt och nytt finns med på utställningen. Den äldsta emaljen är från 1972.
Men nu har jag nästan lämnat emaljen. Det är roligare att arbeta med sådant som jag inte behärskar så bra. Därför jobbar jag i rostfritt just nu. Jag är en så jädrans usel svetsare, säger Bosse och skrattar.
Den senaste verket på utställningen är följdaktligen en stor skulptur i just rostfritt. Bosse hoppas att den två meter höga Flower så småningom ska kunna få plats i promenadområdet nere vid Nyköpings hamn.
Jag försöker i alla fall övertyga Nyköpings kommun om att det är där den ska stå.
Bosse har tidigare gjort en rad offentliga utsmyckningar, bland annat i Rosvalla, på Mälarsjukhuset i Eskilstuna och tågstationen i Katrineholm. Vid rastplatsen Stenhammars Skans utanför Flen står hans stålskulptur Fängslad sol som är en av de senaste utsmyckningarna.
Det finns inte så många tillfällen till utsmyckningar längre. Kommunerna och landsting är ju de stora beställarna och de har dålig ekonomi. Byggs det inte så blir det heller inga utsmyckningsjobb.
På Galleri Formspråk visar Bosse en provkarta på olika konstnärliga tekniker som han utforskat de senaste åren. Träskulptur (skoj, men för långsamt), screentryck (den bästa grafiska tekniken när man vill ha snabba resultat och emalj (känns inte så spännande längre).
Jag har bråttom när jag jobbar. Jag vill snabbt se om resultatet blir som jag tänkt mig, förklarar Bosse.
Därav intresset för eldskulptur. Bosse kan skryta med han var med i det lag som vann de Öppna Nordiska Mästerskapen i Eldskuptur vid Kinnekulle förra året.
Det är jättekul med eldskulptur. Man bygger som faan i tio timmar och sen bränner man upp alltihop på en kvart.
Och på frågan om eldskulptur verkligen är konst, tvekar han inte en sekund.
Det är klart det är konst. Det är till och med en av de svåraste konsterna. Man måste bedöma i förväg hur konstverket kommer att se ut när man eldar upp det och se till och elden går den väg man vill. Det är inte så lätt som man tror.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!