En välkomponerad energimeny

Övrigt2009-03-11 17:41
Det tog drygt två års överläggningar. Först i går kunde regeringen presentera sina klimat- och energipropositioner. Delar av ingredienserna var förvisso kända sedan tidigare: man öppnar för nya reaktorer, man slopar delar av fordonsskatten på miljöfordon och man höjer skatten på diesel. Nu serverar miljöminister Andreas Carlgren och näringsminister Maud Olofsson hela menyn.
De framtagna klimat- och energipropositionerna är ambitiösa. Regeringen visar att man är beredd att ta ett långsiktigt ansvar: halva Sveriges energianvändning ska komma ifrån förnyelsebara källor 2020.
Realiseras målsättningen får Sverige minst utsläpp per capita i den industrialiserade världen. Den ambitionen kan inte ens Mona Sahlin eller Maria Wetterstrand ha något att invända mot.
"De vill ha en plusmeny med extra allt. Utan att kunna precisera något ", kommenterar Roger Tiefensee, gruppledare för Centerpartiet. Oförmågan hos oppositionen att enas kring något utöver att regeringens klimat- och energipolitik inte är bra gör en blocköverskridande energiuppgörelse omöjlig. Den rödgröna plusmenyn blir alltså inte ens en extra cheeseburgare för industriorter som Oxelösund.
Oxelösund tillhör ändå vinnarna på regeringens klimat- och energipropositioner. För industrin rätar uppgörelserna, efter en lång tid av osäkerhet, upp frågetecknen kring energiförsörjningen. Det gör att SSAB kan börja planera framtiden efter lågkonjunkturen och räddar i bästa fall arbetstillfällen.

Därmed inte sagt att klimat- och energipropositionerna enbart kan målas i gröna färger. Regeringen bör lyssna till kritiken från organisationer som Bilindustriföreningen och LRF. När miljöbilspremien ersätts av fem års slopad fordonskatt innebär det en försämring i vissa bilklasser. Köpare av mindre miljöbilar lär mista delar av de ekonomiska incitamenten att investera. Styrmedel i form av en höjd skrotningspeng bör därför inte uteslutas vilken skulle gynna dels klimatet, dels bilindustrin.
På samma sätt torde det vara möjligt för regeringen att ännu mer kompensera de gröna näringarna för höjningen av dieselskatten. Själva höjningen är svår att kritisera. Den ekonomiska smällen riskerar dock att bli hård för många lantbruk. Riktade sänkningar av egen- och arbetsgivaravgifter till de gröna näringarna vore därför en bra replik till det nyväckta bondeupproret.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om