Enisa slapp betala för fel säng

Nyköpingsbon Enisa Filipovic har problem med ryggen och var länge på jakt efter en bra säng. Hon letade i Nyköping men hittade ingen som passade. Av en slump fann hon en lämplig säng i en affär i Västerås. Sängen var dyr, den kostade 18 000 kronor, men Enisa Filipovic tyckte det var värt pengarna om hon skulle få sova bra.

Övrigt2005-02-21 00:26
De lovade att jag skulle få sängen efter två veckor, säger Enisa Filipovic.
När sängen inte kommit efter tre veckor börjar Enisa Filipovic undra vart den tagit vägen. Hon ringer till butiken och får veta att den är på gång att levereras. När sängen väl kommer efter en månads väntan visar det sig att det inte är den säng hon provade och beställde i butiken.
Den jag fick var alldeles för mjuk. Jag behöver en hård säng för ryggen.

Enisa Filipovic ringer tillbaka till butiken flera gånger för att försöka rätta till misstaget och häva köpet. Till slut säger personalen att de kan hämta sängen för 4 000 kronor och att hon kan få ett tillgodokvitto på 18 000 kronor att handla för
i Västeråsbutiken.
Enisa Filipovic blir förtvivlad och känner sig långt ifrån nöjd med beskedet. Efter dagar av grubbel tipsar en väninna henne om att hon kan vända sig till Konsumentverket för att få hjälp.
Jag hade aldrig hört talas om Konsumentverket förut, säger Enisa Filipovic.
Via Konsumentverket får hon kontakt med den lokala konsumentvägledaren Anita Berglund i Nyköping
Anita Berglund börjar i sin tur att förhandla med sängföretaget. Efter ytterligare tre veckors turer fram och tillbaka går butiken med på att Enisa Filipovic ska få tillbaka sina pengar och att företaget ska hämta den felaktiga sängen för 3 000 i stället för 4 000 kronor.
Det har betytt så mycket att träffa någon som Anita som förstår, säger en lättad Enisa
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om