Enskilt förslag blev officellt alternativ

Yngve Björklunds förslag finns nu med bland Banverkets officiella alternativ för Ostlänken. Det är väldigt positivt att Banverket lyssnar även på fastighetsägare som har synpunkter, säger Yngve Björklund.

Övrigt2006-09-06 00:18
Förslaget röd 34, eller allmänhetens förslag, kom till redan i början av Ostlänkens historia. Yngve Björklunds sommarstuga vid Långhagen utanför Vagnhärad har även tidigare varit hotad.
Det fanns projekterad järnväg tidigare. Enda chansen är att ha sakliga argument. Utgångspunkten är att det inte bara handlar om mig utan även om andra.
I förslaget går järnvägen väster om motorvägen men rätar ut sig och korsar vid Vagnhärads trafikplats, där det skulle kunna byggas en station.
Både Långhagens bebyggelse och fastighetsägarna i Fänsåker skyddas. Kurvan går dessutom rakare än de andra förslagen.
När arbetet med Ostlänken började lämnade Yngve Björklund flera gånger förslaget till dåvarande projektledaren.
Det första som hände var att den röda korridoren flyttades, så att den gick även väster om motorvägen.
Vid samrådsmötet i våras fanns förslaget inte med bland de sträckningar som presenterades.
Efter det mötet tog jag kontakt med projektledaren Tomas Köhler och bad att vi skulle träffas för att åtminstone titta på det här. Det ställde han upp på.
Bakom sig har Yngve Björklund förutom grannarna i Långhagen och flera gårdar i området även Vagnhärads villaägarförening.
Banverkets representanter kom till Långhagen i juni. Nu är förslaget officiellt.
Jag drar inga slutsatser av det. Men det är bra att de tagit med det i utredningen, säger Yngve Björklund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om