Ett geni på teaterscenen
Maktkampen mellan medelmåttan Salieri och geniet Mozart blir nästa storsatsning för Teater Sörmland. Den tjeckiske regissören Karel Brozek har kommit till Nyköping för att sätta upp Peter Schaffers moderna klassiker Amadeus.
Pjäsen heter visserligen Amadeus, men den handlar framförallt om Salieri och hur han reagerar när han lär känna Mozart. Så här är livet, många kan måla men bara några få är geniala, säger regissören och teaterchefen Karel Brozek som tycker att Amadeus är en pjäs som har mycket att berätta om livet.
Hemma i Tjeckien har han satt upp Amadeus två gånger och nu repeterar han för fullt med Teater Sörmland inför premiären på Nyköpings Teater den 21 mars. Det blir sex kvällsföreställningar på teatern i vår, men framförallt ska Amadeus spelas för sörmländska högstadieelever. 25 skolföreställningar är inplanerade.
Det här är en pjäs som passar väldigt bra för skolpubliken. Mozarts personlighet ligger väldigt nära tonåringarnas. Man kan säga att han förblev en tonåring hela sitt liv, säger Karel Brozek.
Teater Sörmlands Rino Brezina ska spela Salieri och han tror absolut att Amadeus kan gå hem på högstadiet.
Man kan se Mozart som en av våra tiders rockstjärnor. Pjäsen visar att de stora artisterna är alldeles vanliga människor inuti. Tonåringarna ser upp till Madonna, men egentligen är hon bara en liten flicka som gråter ibland precis som oss andra. Man måste acceptera att stjärnorna inte är lika stor som sina verk.
Rino Brezina lärde känna Karel Brozek på en teaterfestival i Tjeckien i mitten av 90-talet. De har samarbetat en del genom åren och Karel var bland annat regissör när Teater Sörmland satte upp barnpjäsen Tripp, Trapp, Trull och jätten DumDum förra året. Även då spelades viktiga roller av dockor.
Dockteatern är stor i Tjeckien. Alla större städer har både en stadsteater och en marionetteater. De spelar för barn, men fungerar också som avantgardescen, berättar Rino Brezina.
Under sovjetåren fungerade de små dockorna också som en symbol för det förtryckta folket.
Dockteater gjorde det lättare att säga sanningar om regimen, förklarar Karel Brozek.
I Amadues använder han dockor för att få fram den stelhet som han tycker att hovet och makten representerar. Dessutom kan pjäsen spelas med färre skådespelare på scen, vilket är en fördel för en liten fri grupp som Teater Sörmland. Karel Brozek har dessutom renodlat dramat så att det kretsar kring tre personer Mozart (Daniel Sjöberg), Salieri (Rino Brezina) och Mozarts hustru Constantze (Kerstin Brezina).
Constantze är en intressant person. Hon blir kär i en lustig pojke som samtidigt är en stor stjärna, men livet med honom blir inte sätt. Ändå älskade hon honom och var hela tiden lojal mot honom. Egentligen var deras liv en blandning av kärlek och gräl, precis som det är i verkligheten, säger Karel Brozek.
Kerstin Brezina, som spelar Constantze, tog fasta på Constantzes kamp för familjen när hon första gången såg Amadeus på film. Den Constantze som vid första anblicken verkar vara ett vulgärt våp, visar sig vara en betydligt mer mångbottnad figur.
Amadeus blir Teater Sörmlands största uppsättning sedan Trettondagsafton 1995. Förutom de tre huvudpersonerna medverkar sex skådespelare och pianisten Solveig Wikman. Och Rino Brezina hoppas att Amadeus dessutom ska kunna bli lika populär som Trettondagsafton.
Att spela pjäser med paus för högstadiepubliken anses farligt. Ofta försvinner en tredjedel av dem efter pausen. Men när vi spelade Trettondagsfton var det fler i salongen efter paus. Då hade kompisarna varit ute och sagt till de som skolkat att de höll på att missa något riktigt bra.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!