Ett nytt tågspår i stället för två
Bygget av Citytunneln under Stockholm kan stoppas. Istället för två spår till pendeltågen blir det ett. Men Gnestas kommunalråd tänker inte agera innan han vet mer.
Gnestas kommunalråd Henric Sörblad (m) tänker inte agera i frågan innan han vet mer.
Jag vet inte vad det nya innebär och har därför ingen åsikt om vad som är bäst. Nu är det för få spår i Stockholm och den saken måste lösas på något vis, säger han.
Det finns flera orsaker till att alliansen tvekar om tunnelbygge. En tunnel är dyr, tar lång tid att få klar och är ett riskprojekt (skandalerna vid Hallandsåsen avskräcker).
Faktum kvarstår att planerna på ett nytt ytspår jämte de som finns i dag skrotades redan 1997. Orsakerna var främst två, ett ytspår skulle förändra omgivande bebyggelse för mycket och ett spår är inte tillräckligt för att klara framtida behov.
Stora byggprojekt är alltid kostnadsfrågor. Det ser vi ju bara på bygget av regionaltågsstationen här i Gnesta. Jag har för mig att den var beräknat att kosta cirka 52 miljoner kronor, nu är det uppe i cirka 100 miljoner, säger Henric Sörblad.
De beräknade kostnaderna för Citytunneln har också i det närmaste fördubblats till närmare 14 miljarder kronor.
Gnesta och Sörmland kommer möjligen ges chans att säga sin mening vad gäller Citybanan innan riksdagen tar beslut. Alliansen ska nämligen låta en förhandlingsman arbeta fram en samsyn i hela Stockholmsområdet på hur problemen med infrastrukturen ska lösas.
Regionförbundet i Sörmland arbetar med infrastrukturfrågor i länet.
Vi vill ha en ökad spårkapacitet. Hur det löses tekniskt bryr vi oss inte om, säger Daniel Portnoff (m) vid Regionförbundet Sörmland.
Det viktiga är att lösa det snabbt. Om den nya idén innebär en försening så är det allvarligt och inte acceptabel
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!