Extra tågspår för godstrafiken
Banverket har planer för att bygga ett extra kilometer-långt stickspår för godstrafik. När det är klart kommer två extra godståg att dundra genom kommunen på eftermiddagarna.
Det här innebär att det blir ytterligare ett spår sex meter på sydsidan om det som finns i dag, säger utredningsledare Christer Fjellman vid banverket Östra banregionen.
Det nya spåret blir cirka en kilometer långt och det finns två alternativ på sträckning.
Spåret kommer främst att användas av de långsamma godstågen.
När tågen avgår från Stockholm kommer de snabba persontågen att komma i fatt godståget mellan Gnesta och Björnlunda. Med ett nytt spår kan godståget åka åt sidan, stanna och släppa förbi persontrafiken, förklarar Christer Fjellman.
Enligt Fjellman finns det en efterfrågan att köra godståg även under den täta eftermiddagstrafiken med persontåg.
Det blir ingen förändring av persontrafiken.
Kan du garantera att persontrafiken inte drabbas av godstrafiken?
Haha, garantier är svårt att lämna.
På tisdagskvällen hade Banverket ett möte på Elektron för att informera allmänheten och få synpunkter från berörda. Banverket äger inte marken som det nya spåret ska byggas på och måste komma överens med fastighetsägare.
Vi informerar därför att det berör dem som bor kring järnvägen. De kommer att få utsikt över ytterligare ett spår och nya godståg. Det kommer naturligtvis bli mer buller.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!