F1-karriären över på en hundradel
Båtracingföraren Jari Honkala vilar ut hemma i Nyköping. Han håller fortfarande på att hämta sig från formel 1-kra-shen där en medtävlare dog. En sak har han kommit fram till i sina grubblerier: a l d r i g mera F1.
Jag orkar helt enkelt inte mera nu. Allt eget jagande av sponsorer och annat runt omkring. Det är slut med F1 för min del. För alltid, säger Honkala.
Man blev lite blind, inte minst för att man har fått försaka allt annat, och alla som har fått ställa upp för mig inte minst min sambo. Bara en sån sak som att behöva vara sjukskriven så länge när den närmaste chefen på SSAB har ställt upp på mig så mycket känns inte alls bra, fortsätter han.
Honkala klarade sig mirakulöst. Italienaren Vincenzo Polli dog direkt efter kraschen i förra säsongens sista formel 1-lopp som kördes i Förenade arabemiratens huvudstad, Abu Dhabi. Honkala har bland annat hunnit fundera över hur länge han egentligen var under vattnet.
Jag pratade med en dykare som sa att det inte var bra att vistas i den helt vattenfyllda förarhytten mera än två-tre minuter och att varmt vatten var värre än kallt. Eftersom jag har räknat ut att det måste ha dröjt fem minuter innan de fick loss mig var jag orolig för syrebrist i hjärnan men det verkar ha klarat sig, konstaterar Honkala
Jari tar en klunk från kaffemuggen, äter en tugga av wienerbrödet, räknar sedan upp många gynnsamma detaljer efter kraschen. Han kommer fram till ett lika enkelt som krasst faktum:
Jag har haft tur att jag sitter här nu. De flesta som såg kraschen trodde att dödsbudet gällde mig och inte Polli?
Men inom loppet av en hundradels sekund var F1-karriären slut.
Jari har plötsligt blivit högst insatt i tennis. Maratonsändningar från Australiensiska mästerskapen har varit sällskap under sömnlösa delar av nätterna för att glömma huvudvärk och annan smärta.
Synfältet är inte hundraprocentigt ännu. Han har kvar gipset från den brutna handleden som har hamnat lite snett. Den allra senaste komplikationen är strålningar i en vad, som i värsta fall kan vara början till en liten blodpropp.
Men jag tror och hoppas på att jag ska bli helt återställd fysiskt så småningom. Jag tycker fortfarande att det skulle vara kul att köra båt och då tampas om pallplaceringar. Det är inte uteslutet med något Formel 2000-lopp i framtiden, Men några sådana beslut kan jag inte ta innan jag blir helt återställd.
En förarkollegas död är ett blytungt faktum som han måste bära med sig.
Alla som går in i F1-tävlandet är full medvetna att sådant här k a n hända, men man grubblar naturligtvis väldigt mycket ändå när man sitter här och det har hänt en själv.
Redan efter en incident i Helsingfors F1-deltävling började Jari fundera lite.
En riktigt otäck situation. Den uppkom så snabbt. Efteråt kom amerikanen Scott Gillman fram och tackade för att jag hade räddat livet på honom med min undanmanöver.
Har du haft någon kontakt med Pollis familj eller stall?
Pollis fru har direkt efter olyckan tagit avstånd från allt vad båtracingfolk heter, men vad jag har hört är det tyvärr oerhört jobbigt där. Jag har däremot pratat med Gert Ladefoged i hans stall det var honom jag köpte min båt av.
Telefonen har ringt flitigt ända sedan hemkomsten. Det är många som vill veta hur Jari mår. Flera än han har orkat med. Däremot är det inte så många utländska F1-konkurrenter som har hört av sig.
Har du funderat över varför det har hänt så många svåra olyckor just i Abu Dhabi är det de extrema farterna?
Så kan det vara, tre dödsfall har skett just i Abu Dhabi. Men jag tror inte det. Oftast händer ju olyckor i svängarna.
F1-båtracing måste vara bland de farligaste sporterna man kan hålla på med?
Så är det. Det är så oerhört många flera yttre faktorer som spelar in än i bilsport. Ändå har säkerheten gradvis blivit mycket bättre i sporten efter 1986, som var ett riktigt mörkt båtracingår. Min egen båts konstruktion känner jag mig helt säker med förutom när man kör ihop. Då hjälper ingenting. Krafterna var så enorma att rostfria bultar bara slets av.
Utöver det psykiskt jobbiga att bära med sig dödsolyckan resten av livet och läkandet av de fysiska skadorna så grämer sig Jari också en hel del rent sportsligt:
Jag hade ju lagt ner oerhört mycket jobb på att få båten konkurrenskraftig. Det är bittert att det här händer just när man är i kapp och gör de bästa tidsträningarna i karriären. Min stora dröm som båtförare var att få tampas med världsettan Guido Cappellini men så fick det aldrig bli.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!