Fagottmästare gästar Björnlunda

Ett av musikhistoriens äldsta instrument blir mer och mer ovanligt. Men nu på lördag får det allt ljus på sig, när prisade fagottisten Sebastian Stevensson och pianisten Asuka Nakamura ger konserten "Färgat av fagott" i Björnlunda prästgård.

Sebastian Stevensson och Asuka Nakamura spelar i Björnlunda.

Sebastian Stevensson och Asuka Nakamura spelar i Björnlunda.

Foto: Pressbild

Övrigt2018-07-25 10:00

– Fagott har liksom oboe sina rötter i barockmusiken. Det är ett karaktärsinstument med kontrastrik klang som ofta används för att gestalta grovkorniga, äldre personer i musiken. Fagotten finns med genom musikhistorien men har blivit mer och mer ovanlig. Att det nu spelas i Björnlunda och dessutom av norra Europas bästa fagottist är väldigt stort.

Det säger dirigent Per Borin, nyligen inflyttad till Björnlunda efter att i mer än 20 år haft internationella professurer, senast vid musikhögskolan i Stuttgart. I dag arbetar han som professor vid Operahögskolan i Stockholm och är nybliven medlem i Björnlunda kammarmusikförening som arrangerar kvällens konsert.

– Det blir klassiska underbara verk signerade Beethoven och Bach, men även Saint Saëns och Devienneen. Särskilt de franska kompositörerna nördade gärna in på instrument som fagott och oboe och de här verken passar oerhört bra när det nu är en solist på fagott, säger han.

Konserten ges inne i salongen i Björnlunda prästgård, vilket ger en intim inramning på konserten.

– Mer kammarmusik än så kan det knappast bli. Har man aldrig varit på en kammarkonsert tidigare är det mitt hetaste tips att komma på den här konserten, musiken är bra för själen och det är väldigt, väldigt ovanligt att höra en fagottist som solist, säger Per Borin.

Duo Stevensson Nakamura

Sebastian Stevensson började med fagott som tioåring. Han har gått Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och är i dag fagottist i Danmarks Radio SymfoniOrkestret. 2016 vann han Solistpriset för unga svenska instrumentalister och sångare.

Asuka Nakamura började spela piano vid tre års ålder i Nagoya, Japan. Vid nio års ålder gjorde hon solistdebut med Mozarts kända Pianokonsert nr 23.

Under 2013 gjorde Sveriges Radio dokumentären "Mozart har aldrig varit i Japan" som är en fri konstnärlig inblick i Asukas resa från Japan och om hennes liv som pianist i Sverige idag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om