Färgsprakande revolt
Glada monster, hungriga krokodiler, flygande morötter och skriande Munch-figurer trängs på Carl Johan de Geers tyger. Själv ser han de klara färgerna och mönsterprakten som en revolt mot allt brunt i barndomen. Nu visas hans färgexplosioner på Konsthallen i Nyköping.
I rummet innanför visas Carl Johan de Geers film Mormor, Hitler och jag som sätter in färgglädjen och mönsterprakten i ett sammanhang. För friherren de Geer (jo, han beskrivs som sådan i Nationalencyklopedin) är de starka färgerna och de storslagna mönstren en protest mot barndomens brunmurriga överklassinredning.
Carl Johan de Geer utmanar verkligen den goda smaken. Hans fantasirikedom är väldigt spännande, säger Fredrik Blomqvist på Sörmlands Museum.
Det är han som slagit upp Carl Johan de Geer i just Nationalencyklopedin och fascinerats av i vilken ordning de olika rollerna i hans liv presenteras friherre, konstnär, fotograf, filmskapare med mera.
Det är framförallt det där med mera som vi visar i utställningen Mönster och monster eftersom vi tar fasta mycket på designern Carl Johan de Geer.
Utställningen på Nyköpings Konsthall är inte stor men ger smakprov på olika delar av Carl Johan de Geers konstnärsskap nästan allt med en självbiografisk bakgrund. Målningen Farfars middag med en fortfarande springande men sönderskjuten hare sägs till exempel ha sitt ursprung i en familjemiddag där lille Carl Johans farfar plötsligt slet upp bössan och sköt en hare som sprang förbi utanför matsalen. Och installationen Skolbänk komplett med dystert gravkapell innehåller förstås de egna skolböckerna med lutande skrivövningar på franska.
De svårläkta spåren efter en trasig och borgerlig uppväxten återkommer i kortfilmen Mormor, Hitler och jag som ska visas nonstop på Konsthallen under utställningen. Där berättar Carl Johan de Geer om sin älskade mormor. Hon var inte bara en mästare på att laga fläskfilé med grädde och konserverade burkärtor. Hon var också den enda i familjen som förstod sig på barn. Och så var hon nazist. Övertygad nazist.
Det är en konflikt som Carl Johan de Geer mycket personligt kommenterar i sin kortfilm. Och där visar han också hur Hitlers brunmurriga arbetsrum avfotograferat i en av mormoderns tidningar påminner om den egna släktens lika mörka finsalonger. Och hur den egna gulgröna 60-talslyan fungerade som revolt.
Det är roligt att kunna visa Carl Johan de Geers konst just för att det finns ett sådant allvar bakom det han skapar. Samtidigt gör han väldigt kul grejer, säger Fredrik Blomqvist.
Carl Johan de Geer själv kommer till Nyköping och berättar om sitt liv och sin konst torsdagen den 17 oktober. Utställningen, som öppnar på söndag, pågår till den 3 november.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!