Farlig korsning får inget övergångsställe
De gående som korsar Kungsgatan i Nyköping lever farligt. Men kommunen vägrar bygga ett övergångsställe. Övergångsställen är ett högst osäkert ställe. De försämrar trafiksäkerheten, säger Hans Nilsson, trafikplanerare i Nyköpings kommun.
Bara 20 meter söder om Kungsgatan på Fruängsgatan ligger det nya äldreboendet Fruängskällan. Där finns också ett pensionärscentrum med restaurang och fritidsaktiviteter.
På andra sidan gatan har Medhälsan sin mottagning och strax intill finns Bagaregatans vårdcentral. I kvarteret bredvid ligger Kunskapsskolan med närmare 200 elever.
För många är Fruängsgatan den naturliga vägen till Fruängen. Men det kan vara en fullkomligt livsfarlig passage.
I korsningen Fruängsgatan och Kungsgatan saknas nämligen övergångsställen helt.
Trafikmiljön är nästan rena rama vilda västern trots att hastigheten är begränsad till max 50 kilometer i timmen.
I lördags krockade två bilar
i korsningen. Den ena slungades upp på trottoaren intill pensionärscentrumet.
Stora bussar från busstation far förbi 30-skyltarna och accelererar upp till 50 genom korsningen mot Fruängsgatan.
Högerregeln gäller visserligen men oftast går störst först.
Och gångtrafikanterna är alltid minst.
Trots det vill inte Nyköpings kommun bygga ett övergångsställe. Visserligen kan det kosta tusen kronor i böter för den bilist som inte stannar och släpper över en person på övergångsstället, men det argumentet räcker inte.
Bilisterna stannar ändå inte, det är säkrare att se sig för ordentligt när man går över gatan, säger Hans Nilsson.
Bästa sättet att hjälpa de gående är att smalna av gatan.
Tänker ni göra det då?
Nej, det har vi inga planer på eftersom det kör så många bussar där.
Varför inte dra ned hastigheten till 30 km/tim på Kungsgatan?
Ja, det är möjligt men det finns inget politiskt stöd just nu.
Pensionärer och skolbarn får ta sig till nästa kvarter. I korsningen Bagaregatan och Kungsgatan finns ett övergångsställe. Men inte heller det övergångsstället blir garanterat kvar i framtiden.
Övergångsställen ska vara säkra, annars tas de bort, säger Hans Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!