Farligt gods körs ofta i farliga sjötransporter

Obesiktigade containrar och felaktiga uppgifter om vad godset egentligen består av sådana brister är mycket vanliga inom den svenska sjöfarten.

Övrigt2001-07-17 22:38
Mycket illa, kommenterar Anders Melander, kustbevakningsinspektör i östra regionen.
Hundratals ton med frätande, giftiga och brandfarliga ämnen transporteras dagligen på svenska farvatten.
Nyligen genomförde Kustbevakningen en specialgranskning av sjötransporter av farliga ämnen, bland annat längs ostkusten.
Resultatet var smått chockerande. Hela 70 procent av de granskade transporterna hade sådana brister att transporten måste stoppas.
Också vi inom Kustbevakningen var förvånade över att det stod så pass illa till, säger Anders Melander.
Bristerna var av två slag.
Containrar som ska frakta farligt gods ska besiktigas vart två och halvte år. Vid kontrollen visade det sig att en stor del av containrarna inte hade det kontrollmärke de borde ha haft. Det var alltså oklart om de gått igenom någon besiktning, säger Anders Melander.
Orsakerna till det kan enligt Anders Melander vara två. Antingen har ägaren struntat i besiktningen eller också har man slarvat med att sätta dit märket.
Vi ska under hösten titta närmare på orsaken, säger Anders Melander.
Den andra stora brist man upptäckte var att containrarna inte var korrekt märkta.
Varje container ska på varje långsida ha en text som informerar om vad det är för innehåll i containern.
Kontrollen visade att det ibland inte stod något alls, ibland att man uppgett hel fel ämnen i informationen.
Det är naturligtvis oerhört allvarligt. Skulle en olycka inträffa måste den personal som ska ta hand om utsläppen veta exakt vad det är för ämne de ska hantera, annars kan det gå illa, säger Anders Melander.
Anders Melander tror att felmärkningen ofta handlar om slarv. Men det finns också en misstanke om att man medvetet ljuger för att tjäna pengar.
Vissa ämnen är så farliga att de inte får transporteras på passagerarfartyg utan måste tas om hand av särskilda fartyg där personalen har särskild kompetens. Sådana frakter blir naturligtvis dyrare, säger Anders Melander.
Mindre nogräknade personer kan därför chansa på att en otillåten frakt förblir oupptäckt.
I dag är nämligen risken för upptäckt relativt liten.
För att komma till rätta med den här brottsliga verksamheten måste vi därför satsa på bättre kontroll. Först om brotten upptäcks och straffboten börjar svida kommer vi till rätta med problemen, tror Anders Melander.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om