70 kilometer i timmen är hastigheten som gäller genom Råby, med undantag från området kring skolan där 50 gäller fram till klockan 18 på kvällarna.
Sedan i måndags är dock hastigheten sänkt till 30 på en del av vägen, bara ett stenkast från skolan. Här arbetar Björkviks marktjänst med att gräva avlopp vid vägkanten, deras arbetsplats är inhägnad med både skyltar och plastskärmar.
– Vi jobbar ju mycket ute på vägarna annars också, men det går väldigt fort här. Cirka 20 procent kanske håller 40 kilometer i timmen, resten kör snabbare. Det är inget roligt, säger Fredrik Engberg, som tillsammans med sina två kollegor ska jobba vidare på platsen i en vecka till.
Att det pågår vägarbete längre fram varslas trafikanterna om redan innan de har kommit in i Råby. Fredrik Engberg bedömer att de flesta bilister ligger mellan 50-90 vid deras arbetsplats, där bara ett körfält är öppet. Men alla respekterar inte avspärrningen.
– I onsdags körde en förare in genom konerna och körde förbi de andra på insidan, så jag kan förstå att de som bor här har synpunkter på trafiken, säger Fredrik Engberg.
En av dessa Råbybor är Håkan S Lundberg som är ordförande i föreningen RRHO (Ripsa, Råby, Husby Oppunda).
– Det är ju bitvis kaotiskt och det är därför vi håller på och bråkar. Det är många gånger som jag har blivit omkörd här i Råby, både av personbilar och lastbilar.
Håkan säger att man har varit förskonade från olyckor, men oron finns där bland Råbyborna. I fjol skickade RRHO in en rad synpunkter till Trafikverket, med två huvudsakliga önskemål.
– Vid skolan skulle vi antingen vilja ha en avsmalning så att två bilar inte kan mötas eller drar ner hastigheten till 30 kilometer i timmen. Sedan vill vi att hastigheten sänks från 70 till 50 vid infarten till Råby, det är egentligen inga orimliga krav med tanke på intensiteten.
Svaret från Trafikverkets sida lyder att ansvaret ligger hos Nyköpings kommun, Regionförbundet eller Länsstyrelsen. Den sistnämnda instansen är den enda som också har svarat på RRHO:s önskemål.
– Länsstyrelsens besked är att de inte kommer att medverka till någon åtgärd. Det är hård motvind, säger Håkan S Lundberg som ser trafiksäkerheten som en viktig åtgärd för att samhället ska kunna växa.
– Vi har ju utvecklat Servicepunkt Råby, det byggs massor med nya villor och ofta är det barnfamiljer som flyttar hit. Ska man utveckla bygden så måste man ju också ta den här biten med trafiken. Vi kommer inte att ge upp det här.