Det finns stora likheter mellan tongångarna i filmen Hets från 1944 och skoldebatten 2012.
I skoldebatten är hetsen mer påtaglig än någonsin. Senaste utbrottet kom från Lärarnas riksförbunds ordförande Metta Fjelkner i går (27/3). Rektorer pushar lärare att sätta för höga betyg, sa hon i radions P1-morgon, och på Svenska Dagbladets debattsida skrev hon att staten bör bestämma hur stora klasserna får vara.
Utbildningsminister Jan Björklund agiterar för den mest auktoritära undervisningslinjen. Hans initiativförmåga har varit relativt god, sedan valet 2010 har han presenterat tio utredningar och sex lagförslag (SvD 27/3).
Politiker, forskare och lobbyorganisationer har vitt skilda åsikter om huruvida betygskrav och läxor borde bli fler eller skrotas helt, om elevers allt sämre resultat beror på lärarlöner eller atmosfären i klassrummet och om pennor eller läsplattor bör användas. Kunskap ses inte som en nödvändighet av pedagoger som menar att det viktigaste är att lära sig hitta kunskap på internet. Den konservative utbildningsministern rasar.
Att skolan upprör beror på att vår självbild håller på att krackelera. Vi har insett att vi inte längre bor i världens mest jämställda, klimatsmarta, icke-korrupta land med en vård och skola i toppklass.
Det gör ont när självbilder brister. Nu vill alla att eleverna ska klättra upp på PISA-undersökningarnas kunskapsranking igen. I desperation har debattörerna delat sig i två läger. Jan Björklund leder det kunskapsbesatta gardet. Motståndarna leds av Vänsterpartiet som vill slopa betyg och införa taktil massage på schemat.
Seriös forskning för hur skolresultaten ska höjas finns i båda lägren. Debatten har låst sig mellan dem som säger sig förespråka ordning och dem som säger sig värna de svaga.
Diskussionerna blir obstinata när flumskola och katederundervisning ställs mot varandra. Såväl högern som vänstern borde svälja stoltheten när konflikten tycks handla om att gilla vuxna i velouroveraller eller sadisten Caligula i Hets. Absurdismen leder inte skolan i rätt riktning.
Fast mellan skamvrå och velourmänniskor
”Unga människor ska lära sig att veta hut”, säger Torsten Widgren. Doktor Nilsson replikerar att problemen i skolan beror på att fel metoder används, och hävdar att en besvärlig elev ”ser mer ut som en sån där som försöker lösa världsgåtorna med mera”. För en vänsterpartist låter det som en diskussion mellan två folkpartister.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!