Femårsfest med nystart för Trosarevyn

I dag kör Trosarevyn igång repetitionerna inför premiären i mitten på januari. Ett till hälften nyrekryterat revygäng laddar för skratt. – Alla har fått en nytändning, säger revypappan Christer Wigström.

Övrigt2016-10-08 23:30

Den som tror att en lokalrevy snos ihop i en handvändning får tänka om. Trosarevyn hade kollationering redan för en månad sedan och i dag kör repetitionerna alltså i gång för premiären i mitten på januari. I år laddas det för jubileum. Namnet på revyn är Revykalaset #5 och görs av ett till hälften nytt revygäng. Även kompbandet är delvis nytt. Formatet är fortfarande en trio, men alla kommer nu från Eskilstuna, vilket underlättar repetitionerna.

– Det är en ny förening bakom revyn, den gamla ville satsa mer på teater. Hälften är kvar från gamla föreningen och hälften är nya, berättar Christer Wigström, som liksom tidigare år är producent och regissör för Trosarevyn och står bakom många texter till numren.

Att det kommit nytt blod i föreningen har gett en nytändning till Trosarevyn, tycker han och nämner framförallt Line Tiilikainen från Tullgarnssällskapet som anslutit sig till revyn.

– Hon har skrivit ofantligt många nya nummer. Det här är både ett jubileum och en nystart, jag tror alla känner det, säger Christer Wigström.

De är redan uppe i trettio nummer och eventuellt blir det fler, det beror på vad resten av året bjuder på. Tidigare år har SN:s recensent anmärkt på att det är för få lokala nummer, men det ska det nu bli ändring på.

– Det har ju hänt mer i Trosa nu, men fortfarande är politikerna för snälla. Men vi kommer bland annat att göra ett nummer på ja till ishallen och att Västerljungs IF gått upp en division. Hundrastgården driver vi hårt med, säger Christer Wigström och skrattar till vid tanken på det annorlunda mötet som ska gestaltas.

Man har alltså tagit till sig kritiken och även gjort en annan förändring för att locka mer publik. Till årets föreställning kommer det att ges grupprabatter för att locka familjerna till föreställningarna.

– Vi har haft ungefär samma publiksiffra hela tiden, men nu gör vi en satsning med direktreklam och sänkta biljettpriser för att nå fler. Materialet funkar både på unga och gamla och vi har en spännvid mellan 30 och 68 år i ensemblen, säger Christer Wigström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!