Finnairflyget byter Skavsta mot Stuttgart

Finnairs Helsingforslinje flyttar från Skavsta till Stuttgart. Här tror Finnair sig ha större chanser att fylla sitt plan, som från Skavsta inte fått med sig mer än dussintalet resenärer per flight.

Övrigt2002-08-07 23:20
Runt Stuttgart finns runt 14 miljoner människor i upptagningsområdet, och runt Skavsta 1,4. Det är ju viss skillnad, säger Finnairs marknadschef i Sverige, Staffan Ehrnström.
Enligt honom var tanken, när linjen i höstas invigdes med pompa och ståt, att åtminstone få Helsingforsplanet halvfullt.

Man hoppades på en bas av företagsresor i veckorna, och nöjesresor under helgerna. Nu läggs linjen ned trots att inte ens ett år har gått.
Vi har gjort så mycket vi förmår för att sälja resorna. Vi trodde att folk skulle se fördelarna med att ta sig ut i världen den här vägen, och slippa fastna i rusningstrafiken mot Arlanda. Men det är svårt att bryta folks resmönster, säger han.
Men när Finnair etablerade sig på Skavsta, sa ni ju att linjen skulle få två år på sig att bli lönsam? Och så sent som i juni sade er dåvarande Sverigechef Krister Aarnio i en intervju, att ni hade uthållighet, trots att flygplanet ännu inte var halvfullt?
Det känns inte roligt alls, för som marknadsförare vill man ju hålla sina löften. Samtidigt förstår jag att det inte är mycket att göra åt ekonomiska realiteter. Att driva flygbolag idag är ju inte särskilt lönsamt, säger Staffan Ehrnström, som tillägger att man dock är mycket nöjd med samarbetet med Skavsta.
Han medger att beslutet kom plötsligt även för honom.

Om jag ska vara ärlig hade jag nog gärna försökt ett tag till. Men det är vårt huvudkontor i Finland som har bestämt det här, säger han och hänvisar till linjenätsdirektören Petteri Kostermaa.
Han i sin tur beklagar det hela djupt, och säger att man under normala omständigheter skulle ha hållt ut längre:
Men det var en olycklig tidpunkt att dra igång linjen, för det skedde strax efter det som hände i USA den 11 september. Då gick hela den svenska affärstrafiken ned med 40 procent. Vi har inte haft en chans, säger han.
Skavstas VD, Dot Gade Kulovuori, är besviken över Finnairs besked eftersom flygplatsen behöver mer trafik.
Men vi tar nya tag. Vi har förhoppningar om att ett annat bolag ska ta över Helsingforstrafiken, säger hon, som idag bedömer att nedläggningen inte kommer att leda till några personalminskningar på flygplatsen.
För övrigt har antalet passagerare ökat kraftigt på Skavsta under juni och juli jämfört med förra året med 37 procent i juni och drygt 25 procent i juli.

I huvudsak får vi tillskriva lågprisflyget dessa ökningar. Vi är mycket nöjda med siffrorna, säger Dot Gade Kulovuori.
Den 25 augusti går den sista flighten till Helsingfors. Redan dagen efter startar flygningarna från Stuttgart.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om