Fler fartkameror på våra vägar
700 automatiska hastighetskameror ska avslöja allt fler fortkörare i Sverige. Men i Sörmland är det bara riksvägarna norr om Katrineholm och Strängnäs som får automatisk fartkontroll. På de snabba motorvägarna kommer polisen även i fortsättningen att jaga fortkörare med handburen lasermätare
Men de flesta kameraskåp står tomma. Det finns bara ungefär 50 kameror i Sverige som sedan flyttas runt mellan de olika skåpen.
I Sörmland finns exempelvis i dag bara en enda kamera till de totalt åtta skåp som finns på vägarna norr om Katrineholm och Strängnäs.
I dag ska jag sätta in kameran i skåpet vid Aspö handel, säger Ingemar Wiltén, polisassistent vid Sörmlands trafikpolis.
Sedan tar kameran ungefär 20 bilder per dygn som därefter ska efterarbetas. Det måste gå att identifiera föraren och bilen. Det innebär också att vi inte kommer åt motorcyklister eftersom de saknar främre nummerplåt och har hjälm.
Nu vill vägverket och polisen fördubbla antalet kameraskåp, samtidigt som den digitala tekniken förfinas.
Inom två år ska samtliga 700 skåp ha en kamera som är direkt kopplad till en central i Kiruna. Kameran kan också ge värdefull trafikinformation, exempelvis om intensitet eller halka.
Bilden ska lagras digitalt i centraldatorn i Kiruna och sedan laddas ned av polisen i Sörmland. Därefter kommer fortkörningsböterna som ett brev på posten. Bevismaterialet består av en bild på bilen där den främre registreringsplåten och förarens ansikte finns med. Eventuella passagerare suddas bort från bilden, av integritetsskäl.
Det finns bilister som försöker klara sig genom att plocka bort den främre nummerplåten eller att köra med solskyddet nedfällt. Ett kryphål som dock snart kan vara tilltäppt eftersom regeringen funderar på en ny lag som lägger ansvaret för fortkörningen på bilägaren i stället för föraren.
Med de nya kamerorna kommer vi att kunna ta bilden bakifrån så att den bakre nummerplåten syns. Då behövs ingen bild på föraren, säger Inge Carreman, chef för trafikpolisen i Sörmland.
De nya digitala kameraskåpen ska placeras ut på de 100 mest olycksdrabbade vägsträckorna i Sverige. Riksvägarna 55, norr om Katrineholm, och 56 norr om Strängnäs, räknas dit.
Däremot blir det ingen automatisk övervakning på de snabba och tätt trafikerade motorvägarna förbi Nyköping och Eskilstuna.
Där kommer polisen precis som tidigare att kontrollera hastigheten med hjälp av handburna laserhastighetsmätare och de pilotanläggningar som finns i polisbilarna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!