– Det kan nog vara lite riskfyllt att boka flygbiljett framöver. Ett inställt flyg kan stå dig dyrt, varnar Jan Ohlsson, flyganalytiker och chefredaktör på nyhetssajten Insiderplus.
I drygt 30 år har han bevakat flygbranschen. Nu ser han en växande bransch som gått in i en turbulent tid:
– Bolag kommer att försvinna, andra kommer att gå ihop och nya bolag uppstå. Samtidigt är piloterna alldeles för få, trots att jobbet är mycket välbetalt med jobbgaranti efter utbildningen, säger Jan Ohlsson.
Enligt honom är det inte bara europeiska flygbolag som drabbats av inställda flighter till följd av pilotbrist, utan problemet finns även i till exempel USA och Asien.
– Vi lär få se mer av det, särskilt hos bolag i stark tillväxt. Det beror också på vilka plantyper bolagen använder, om de lyckas hitta piloter med rätt utbildning för dem.
Ryanair har lovat att bolaget, med ett antal vidtagna åtgärder, nu har kontroll över personalläget och att inga fler turer ska ställas in för att piloter fattas.
– Jag skulle inte vara så säker på att det. De har varit med så länge, och borde kunna planera bättre. Det är svårt att veta om de har lärt sin läxa, säger Jan Ohlsson.
En flygresenär har kanske ett viktigt möte att passa, eller ser fram emot en efterlängtad semester.
Hur ska man tänka när man bokar?
– Det kan vara klokt att betala lite mer och få en ombokningsbar biljett. Och den gamla charterresan, där allt finns i samma paket, är nog fortfarande ganska trygg, tror Jan Ohlsson, som också ser en risk att piloternas löner drivs upp med höjda biljettpriser som följd.