Flygskattutspel delar Nyköpingpolitiker

Alliansen vill stoppa flygskatten och hotar med misstroendeförklaring av finansministern. I Nyköping går meningarna isär om hur mycket en flygskatt egentligen skulle påverka Skavsta.

Övrigt2017-06-15 20:00

– Jag tror inte att det spelar så stor roll för Skavsta. Hur det än blir tror jag att Skavsta kommer att växa, säger kommunalrådet Urban Granström (S).

I ett yttrande till Finansdepartementet ställer sig kommunen dock ganska kritisk till förslaget om flygskatt och ber regeringen att överväga ett alternativ som inte riskerar att hämma den regionala tillväxten.

Oppositionsråd Anna af Sillén (M) är helt emot flygskatten som hon tycker är dålig för Nyköping, dålig för Skavsta och dessutom kontraproduktiv.

– Regeringens egen utredare konstaterar att den har en väldigt begränsad klimateffekt, säger hon.

Hon tycker också att den är illa utformad som beskattar avstånd i stället för faktiska utsläpp, något som skulle uppmuntra flygbolagen att satsa på alternativa bränslen. Men helst vill hon inte se någon skatt alls.

– Jag tycker inte att skatter är lösningen. Ställ krav på branschen i stället, så att den jobbar för ett mer miljövänligt bränsle.

Urban Granström tycker tvärt om att en skatt på flyget vore rimligt, men anser att den bör utformas på ett annat och rättvisare sätt.

– Principiellt finns det en poäng med att flyget ska bära sina miljökostnader.

I yttrandet från Nyköpings kommun, som är undertecknat Urban Granström, står att flygskatten hypotetiskt skulle kunna minska flygtrafiken på Skavsta och att det i sin tur skulle kunna innebära att flygplatsen drar ner på öppettider och servicenivå. Trots det är Urban Granström inte så orolig.

– Vi har fått 19 nya avgångar i vår, så hotet om flygskatt har i alla fall inte påverkat än, säger han.

I stort tror han att en flygskatt innebär ett litet hack i en i övrigt uppåtstigande trend.

Anna af Sillén är övertygad om att en flygskatt är negativ för Nyköping och Skavsta, men vad det kan innebära konkret vill hon inte specificera.

– Jag tror att en flygskatt påverkar negativt, hur och i vilken utsträckning svarar Skavsta bättre själva på.

Och om torsdagens utspel från Alliansen är de två politikerna, kanske föga förvånande, inte heller överens.

– Jag tycker att vi har ett ganska turbulent läge nu, när regeringen hotar att gå fram med såna här förslag, säger Anna af Sillén som stödjer Alliansens utspel.

Urban Granström är mer skeptisk.

– Jag tror aldrig att politik tjänar på att det blir ett spel vilket det här mångt och mycket är.

Förslaget om flygskatten

Regeringen föreslår en skatt på kommersiellt flyg som går från en flygplats i Sverige.

Till länder som ligger helt inom Europa ska skatten vara 80 kronor per flygresa.

Till länder som ligger helt eller delvis utanför Europa med ett avstånd på högst 6000 kilometer från Stockholm ska skatten vara 280 kronor.

Till länder som ligger längre än 6000 kilometer från Arlanda ska skatten ligga på 430 kronor.

Intäkterna till staten beräknas bli mellan 1,75 och 1,78 miljarder kronor per år.

Enligt regeringens förslag ska skatten införas i januari nästa år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!