Flyguppvisning lockade storpublik

För sjunde året i rad arrangerades flyg- och motordagen på gamla F11 området på Stockholm Skavsta flygplats. Trots det minsta sagt bedrövliga vädret var det många tusen som hade tagit sig dit under söndagen. Publiken bjöds på spektakulära konststycken.

Foto:

Övrigt2017-09-03 16:30

12 grader och kraftigt regn stoppade vare sig piloter eller besökare. Uppskattningsvis hade bortåt femtusen åskådare tagit sig till det gamla F11 området vid flygplatsen. Många var utrustade med både paraply och hörselkåpa. Redan innan flyguppvisningen kommit i gång stötte SN ihop med en flygplansentusiast.

‒Jag har ett militärhistoriskt intresse och har varit intresserad av flygplan sedan jag var litet barn. Jag hoppas kunna se en Spitfire i dag. Det har jag inte gjort förut säger Arno Nummelin från Stockholm.

På området fanns massvis med flygplan uppställda för besökarna att gå nära och bekanta sig med. Ett av planen redo för en uppvisningstur var Försvarsmaktens gamla trotjänare SK 60. Ett skolflygplan som har varit stommen i princip all flygträning sedan 60-talet.

‒Det är inte lika mycket datorer i ett sådant här plan som i en Gripen. SK 60 är grunden i all flygning och kan komma upp i 850 kilometer i timmen. Jag hoppas sådana här flyguppvisningar kan locka ungdomar att bli piloter, säger piloten Peter Hedlund.

Men Peter Hedlunds SK 60 var inte först ut. Strax efter klockan 12 lyfte en Spitfire och en Mustang till ett öronbedövande motorljud. Starten gick smärtfritt och väl uppe i luften flög de länge sida vid sida under de mörka molnen. På håll såg det nästan farligt nära ut.

‒Det var kul att planen körde så nära varandra och att Spitfire gjorde en loop, säger en entusiastisk Arno Nummelin.

Sedan hade det blivit dags för det gamla svenska jaktflygplanet Lansen att ge sig ut på en tur. Flera av barnen i publiken blev lite skrämda av det höga ljudet när Lansens förbränningsmotor drogs i gång. Och starten blev turbulent. Till allas förvåning var piloten tvungen att avbryta första flygförsöket då det verkade som en lucka på den vänstra sidan av planets nos hade åkt upp. Luckan stängdes och andra flygförsöket gick bättre.

‒ Jag och min kompis stod så nära som vi kunde och det kändes i magen när motorn slogs på. Jag blev förvånad när Lansen avbröt starten, säger Arno Nummelin.

En av personerna bakom den här dagen, Kenneth Åbrink, förklarar det inträffade närmre.

‒Vi vet inte vad som hände riktigt. Men det kan hända mycket med gamla plan från 50-talet. Men piloten hade stenkoll, säger Kenneth Åbrink.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om