Folktandvården satsar på kortare väntetider

På folktandvårdens mottagningar Nyckeln och Ekensberg i Nyköping kan patienterna i värsta fall få vänta i ett år på att få en tid hos sin tandläkare. Men nu ska det bli ändring. Nu gör klinikerna en särskild satsning för att minska väntetiden.

Övrigt2002-10-17 23:46
Vi ska greppa situationen nu, säger Marie Troberg, som är klinikchef för både Nyckeln och Ekensberg.
I går, torsdag, hade klinikernas gemensamma ledning ett möte och diskuterade vilka särskilda åtgärder som ska sättas in för att komma till rätta med de långa väntetiderna. Lösningen, har man kommit fram till, är att sätta fokus på undersökningarna.
Genom att arbeta mer rationellt och sätta av mer tid för undersökningar ska personalen systematiskt beta av namnen på väntelistan.

Alla patienter ska bedömas enligt en riskgrupperingsmodell som folktandvården sedan tidigare arbetar med. Genom att tandläkarteamet gör en bedömning av vilken riskgrupp patienten tillhör, när det gäller karies och andra problem med tänderna, ska man framöver undvika att kalla patienter i onödan, och därmed få mer tid över för dem som verkligen behöver tandvård. En person som har bra tänder och bra bakterienivå i saliven kanske inte behöver gå till tandläkaren varje år, utan vartannat eller vart tredje. Andra patienter kan ha behov av tandvård en gång i halvåret.

Från och med sista veckan i november ska varannan vecka vikas för undersökningar. Projektet pågår till slutet av mars 2003. Sedan görs en utvärdering. Under tiden som projektet pågår kan patienter med mindre prioriterade problem få vänta ännu längre på att få komma till tandläkaren, men det är meningen att alla patienter ska vinna på satsningen på lång sikt.
Klinikerna Nyckeln och Ekensberg har nyligen slagits samman under samma ledning. Då passade man också på att titta över hur arbetet kan förbättras och effektiviseras, och vad klinikerna kan lära av varandra. Satsningen för att minska väntetiderna är en del av effektiviseringsarbetet, och det genomförs inte minst för att förbättra personalens arbetsmiljö.

Det är ju någonting som hela tiden hänger över personalen. Det är många som känner sig väldigt frustrerade av att inte kunna hålla det vi lovar, säger Marie Troberg.
Men nu tar vi grepp om det, så på något sätt känns det ändå hoppfullt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!