Tandvårdsdagarna, så benämner landstingsägda Folktandvården Sörmland sina årliga träffar för all personal. Dagarna, ibland bara en, ägnas åt utbildning, "möten över klinikgränserna", information, inspiration, trivselaktiviteter och middag. Samtliga 480 anställda verksamma i Sörmlands nio kommuner är välkomna.
Två dagar i mars 2016 stod Elite stadshotellet i Eskilstuna värd för Tandvårdsdagarna. 415 personer deltog, 385 stannade på middagen och 155 övernattade. Slutnotan hamnade på 897 000 kronor, varav alkoholen kostade 139 900 kronor. Fakturan är godkänd av den uttalat alkoholrestriktiva landstingsdirektören Jan Grönlund.
Tandvårdsdagarna i februari 2017 var än mer generösa, totalt betalade Folktandvården 1 235 000 kronor. 427 anställda checkade in på den högprofilerade spa- och konferensanläggningen Yasuragi i Stockholm. Alkoholinköpen, bland annat öl och ett hundratal flaskor vin för totalt 44 000 kronor, föregicks där av satsningar på kropp och själ. Folktandvården betalade nästan 9000 kronor för två 30 minuter långa "klangresor". En klangresa beskrivs av arrangören som "en guidad meditation ackompanjerad av tibetanska klangskålar" där deltagarna ligger på en madrass på golvet med en filt över sig.
Bolaget har i olika konstellationer besökt Yasuragi vid fem tillfällen de senaste fyra åren. Det är också där man har spenderat mest pengar, totalt 1,5 miljoner kronor. Totalt sett, när man inkluderar såväl andra konferenser som Tandvårdsdagarna, har Folktandvården mellan 2014-2017 spenderat 15,4 miljoner kronor på utbildningar, kurser och konferenser. Det är i snitt 3,8 miljoner per år.
En jämförelse mellan D-Datas representation, som tidigare har granskats, och Folktandvårdens dito, visar att Folktandvården satsar mest pengar per anställd.
Folktandvårdens vd Peter Vrager säger att sammankomsterna för alla anställda i bolaget är angelägna av flera skäl. Han pekar på kompetensutveckling och hälsa:
– Vi har haft hög sjukfrånvaro de senaste åren och vi valde Yasuragi i fjol som en del i en stor hälsosatsning, säger han.
Bolaget har bokfört fem besök på Yasuragi sedan 2014. Peter Vrager har varit med vid två tillfällen och då har bolaget betalat för alkoholen. Även när Peter Vrager åt julbord på Gripsholms värdshus i Mariefred fick Folktandvården betala för alkohol.
– Vid julbordet på Gripsholms värdshus i Mariefred fick vi inte fakturan uppdelad så vi tog alkoholen på företaget. Normalt gör vi inte det på chefsmöten men det gjorde vi då. Även när kontoret (administrativ personal i Nyköping) var på Yasuragi så blev det vin till maten. Olycksfall i arbetet, säger han.
Kan du förklara Folktandvårdens intresse för Yasuragi?
– Det finns inget liknande på närmare håll. Vi började i liten omfattning, sen tog vi dit hela personalen. Det har med personalvård, känslan för företaget och energi att göra, säger Peter Vrager.
Tandvårdsdagarna 2016 och 2017 kostade cirka 2 900 kronor per deltagare. Är det mycket eller lite i dina ögon?
– Det är så mycket det kostar men vi får mycket tillbaka. Vi jobbar även för att våra kunder ska få något tillbaka. Det är vår chans att kitta ihop företaget, göra saker tillsammans och inte minst träffa sina kolleger. Det ger energi. Vi är också rädda om vårt varumärke som arbetsgivare eftersom konkurrensen om personal är stenhård i vår bransch.
Fotnot: I enlighet med landstingets reviderade alkoholpolicy i februari kommer Tandvårdsdagarna inte att inbegripa alkohol i fortsättningen.