Föreningskritik riktas mot Hjortensbergsbadet: "Det är något som inte stämmer"

Efter upprepade driftsstopp på Hjortensbergsbadet ifrågasätts nu Medley av flera lokala idrottsföreningar. – Ska ett affärsdrivande företag sköta en skattefinansierad anläggning? Jag är tveksam, säger Lars Eklund, verksamhetsansvarig på Korpen.

Foto:

Övrigt2019-02-15 06:45

En prislapp på tiotusen kronor satte i höstas stopp för Korpens 20-åriga söndagstradition "familjebad" på Hjortensbergsbadet. Den medlemsdrivna föreningen fann det helt enkelt ohållbart i längden att betala så mycket per söndag för att låta medlemmar i Korpen bada tillsammans några timmar efter stängning.

– Det är jättetråkigt, men det fanns inte en chans för oss att klara det, vi har inte de pengarna, säger Lars Eklund.

Beloppet kan kännas mastigt men anledningen till prishöjningen är att Medley, efter renoveringen av anläggningen, dels har fått högre hyra och dels prissätter sina bassänger per enhet. För Korpens del innebar den nya prissättningen en femdubbling av priset mot vad de tidigare betalade för att hyra simhallen på söndagskvällarna.

Korpen erbjuder fortfarande sina medlemmar vattengympa i varmbassängen och simskola för de minsta på söndagar. Men Lars Eklund tycker att tiderna är snålt tilltagna och att det finns en ogin inställning mot föreningarna som hyr av Medley. Han tycker även att det går att ifrågasätta om man kan ha fri prissättning på en anläggning som ägs av skattebetalarna.

– Det här är en anläggning som är upphandlad och byggd för skattepengar. Sen ska jag betala en vinst till dem som driver anläggningen.

Lars Eklund är även tveksam till att det inte finns kompetens på plats vid driftstopp, och till att anläggningen servas av ett Stockholmsbaserat företag.

– Det är upp till kommunen hur de vill bedriva sin verksamhet. Men att det inte finns kompetens på plats som sköter anläggningen, och kan få i gång reningen direkt när värdena sticker iväg, är en stor brist och nonchalant mot alla som använder anläggningen. Det känns inte genomtänkt.

Nyköpings simsällskap har också drabbats av de upprepade driftsstoppen. Företrädare för klubben upplever även att det finns informella regler och att underhåll och städning inte sköts.

– Vi har inte råd att gå i klinch med Medley, men den bristande kommunikationen vid driftsstopp påverkar både tränare och simskolor. Och när det inte är fräscht i omklädningsrummen är det vi som får klagomålen, säger Helene Moberg Jansson, ordförande i Nyköpings simsällskap.

Helene har varit verksam i klubben i flera år - innan hon blev styrelseaktiv - som förälder. Hon får inte ihop hur en toppmodern anläggning drabbas av återkommande driftstopp.

– Det är något som inte stämmer och som är fel. Kalkrikt vatten, som kommunen tidigare angett kan vara ett problem, är vi inte ensamma om att ha i Sverige. Det måste man ha med i beräkningarna. Våra simmare drabbas hårt av träningsbortfallen och det går inte att styra om träningarna, då vi inte har tillgång till styrkehallarna längre, säger hon.

Helene Moberg Jansson är också kritisk till att varken kommunen eller byggherren Rydbergs bygg, rådfrågade klubbarna inför upprustningen av badet.

– Varför ingen frågade innan törs jag inte gå in på. Men bassängerna är exempelvis inte godkända för tävling, inte heller startpallarna.

*****

Kenny Karlsson, anläggningschef för Medley Hjortensbergsbadet. Han har förståelse för att driftstoppen i bassängerna skapat frustration, och säger att städrutinerna ses över kontinuerligt. Men skötseln av bassängerna är däremot inte Medleys ansvar.

– Det finns hundra orsaker till att det missas att städas och vi tar den negativa feedbacken på fullaste allvar. Det är inte så vi vill bli upplevda, men skötseln av bassängerna är det Nyköpings kommun som ansvarar för, säger han.

2018 blev något av ett rekordår för Medley Hjortensbergsbadet. Antalet besök steg från 161 000 år 2017 och nådde toppnotering 2018 med 205 791 besök. Kenny Karlsson är ny anläggningschef på badet, och vill därför inte dra några förhastade slutsatser om att det ökade trycket på anläggningen skulle vara orsaken till driftstoppen.

– Varför badets reningsanläggningar går sönder är bortom min tekniska vetskap. Det är sällan det händer och är såklart olyckligt och tråkigt. Men att två driftsstopp sammanföll beror nog mest på slumpen. Nyköpings kommun anlitar ett företag i Stockholm som sköter driften av bassängerna. Vårt uppdrag är att driva anläggningen.

Medley gör regelbundet medlemsundersökningar och just städningen är något Hjortensbergsbadet fått sämre feedback på. Vintertid och när det är besökstoppar kan badets hygienutrymmen upplevas som ostädade.

– Vi ser att det finns förbättringar att jobba på. Vintertid blir det exempelvis mer ludd från strumpor och ytterkläder. Och vi arbetar hela tiden med att se till att folk duschar före bad. Städningen av de "torra" utrymmena som gym och entré sköts av en städfirma, måndag till fredag. Men det är vårt ansvar att se till att det alltid är fint och fräscht i dusch- och hygienutrymmen.

Nyköping växer, föreningarna har svårt att få bra tider och Medley upplevs som ogin. Är anläggningen underdimensionerad?

– Vi gör vad vi kan för att tillgodose föreningarna med tider men det är svårt att hitta extra plats kvällstid, då det är primetime på badet. Jag skulle däremot inte säga att anläggningen är underdimensionerad, stora delar av dagen finns det gott om plats.

Har ni bemannat upp för att möta det ökade trycket?

– Ja, det skulle jag säga att vi gör. Vi har ju också en egen verksamhet som växer och behöver extra bemanning.

Drygt två år extra

Medley är driftsentreprenör av Hjortensbergsbadet sedan den 1 januari 2011. Kontraktet sträckte sig till 2018 men som kompensation för utebliven verksamhet, har Nyköpings kommun och Medley kommit överens om att förlänga kontraktet med det antal månader som renoveringen tog. Kontraktet är därför förlängt till 31 december 2020.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!