Företagarlivet ska bli lättare

Kontakterna mellan företagarna och Trosa kommun ska bli bättre. Det är bland annat därför som miljönämnden går i gång från och med nyår.

Övrigt2006-11-28 22:08
För att få sälja en glass krävs att jag fyller i fem A4-blanketter, säger Håkan Jäderberg, arrendator på Kråmö, med en suck.
Andra företagare kunde vittna om liknande problem när de i tisdags morse träffade kommunen på ett frukostmöte.
I juli i år infördes en ny livsmedelslag. Den bygger
på nya direktiv från EU. Företag delas in i fem olika
riskklasser. De som exempelvis serverar mat till barn har hårdare krav på sig än de som bara säljer glass eller godis.

Ett stort företag med många anställda placeras i en högre riskklass än ett litet. En restaurang med stor erfarenhet av att hantera livsmedel hamnar i en lägre klass än ett med liten erfarenhet.
Ju högre riskklass desto dyrare avgifter. Vi har anmält att alla etablerade livsmedelsföretag i Trosa har stor erfarenhet. Därför tror jag inte att taxorna kommer att höjas, säger samhällsbyggnadschefen Björn Wieslander.
Ett problem är att Trosa kommun egentligen är för liten för att klara all tillståndsgivning på ett smidigt sätt. Ansvariga tjänstemän hinner inte med.
Väntan på ett tillstånd kan dra ut på tiden. För närvarande diskuteras att köpa tjänsten från en kommun med större resurser.

De flesta på mötet verkar tycka att det är en bra idé.
Förutsatt att den som anställs verkligen är expert på sitt område. Eller som en av krögarna i hamnen uttrycker det:
Det viktiga är att alla med likartad verksamhet får en likartad bedömning.
Miljönämnden bildar vi för att det också ska finnas
ett politiskt ansvar. Det är inte bra om vi bara skyller på tjänstemännen när något inte funkar, säger nämndens
blivande ordförande Sune G Jansson (m).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!