Förseningar kan bli dyrt för Ryanair

Lågprisflygbolaget Ryanair, som trafikerar åtta linjer från Skavsta flygplats i Nyköping, protesterar mot de nya EU-regler som ger flygresenärer rätt till kompensation vid förseningar och överbokade eller inställda flyg.

Övrigt2005-02-18 11:24
Ryanair menar att ersättningsnivåerna är orimligt höga för ett lågprisflygbolag.
EU:s nya rättigheter för flygresenärer trädde i kraft den 17 februari och innebär, bland annat, att flygbolagen vid förseningar ska erbjuda dryck, mat, hotell och fria telefonsamtal. I vilken omfattning sådan kompensation ska erbjudas beror på förseningens längd. En försening på mer än fyra timmar på en långdistansflygning berättigar till en gratis natt på hotell.
Blir förseningen över fem timmar får resenären rätt att avbeställa resan med full återbetalning.
Ryanair protesterar exempelvis mot de regler som säger att den som inte får plats på ett flyg på grund av överbokning ska kompenseras ekonomiskt. Om resan är maximalt 150 mil lång ska resenären få 250 euro, eller 2^250 kronor, i kompensation. För längre resor stiger kompensationen.
_ En kund kan betala minde än 20 euro för att flyga med oss och få 250 euro för en försening, det är oproportionerligt, säger David Gering, Ryanairs marknads- och försäljningschef, till Dagens industri.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om