Forskare dömer ut dyra bokampanjer

Dyra inflyttningskampanjer är bortkastade pengar. Det hävdar forskaren Thomas Niedomysl som har kartlagt Sveriges samtliga kommuners marknadsföring.

Övrigt2007-10-18 07:28
Hälften av Sveriges kommuner har satsat pengar på marknadsföring, utan att veta om reklamen har haft någon effekt, säger Thomas Niedomysl, kulturgeograf och forskare vid Institutet för framtidsstudier i Stockholm.
Thomas Niedomysl har analyserat samtliga kommuner i Sverige och deras marknadsföring mellan åren 1996 och 2001.
Han har tittat på flyttströmmarna inom Sverige. Hur faktorer som bostadsbyggande och arbetsmarknad spelar in i valet av bostadsort.
Men vi har inte kunnat hitta någon positiv effekt av den marknadsföring som kommunerna har lagt ut stora pengar på, säger Thomas Niedomysl.
Nyköpings kommun har sedan 2003 satsat ungefär 19 miljoner kronor på kampanjen Boinyköping.
Jag tror inte vi hade nått målen utan den ökade kännedom om Nyköping som kampanjerna bidragit till, jämför med kommunerna runt omkring, Oxelösund, Flen, Katrineholm, säger Ulf Dahlqvist, tidigare kommunikationschef i Nyköpings kommun.
I år kommer Nyköpings befolkning att öka med minst 500 nya medborgare. Nästa år skruvas prognoserna upp till 700.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om