Förslag att dra in anmälningsrätt kritiseras

Läkarförbundet vill ta bort patienternas rätt att själva göra anmälningar till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, och Socialstyrelsen.

Övrigt2003-11-12 11:23
En klar försämring för patienterna, tycker Torgerd Jansson, ordförande i Gemensamma Patientnämnden i Sörmland.

I dag kan alla patienter som av någon anledning känner sig illa eller felaktigt behandlade i vården vända sig direkt till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN eller Socialstyrelsen.

Man kan också vända sig till de patientnämnder som numera finns i alla län. Patientnämnderna är fristående organ som har till uppgift att hjälpa missnöjda patienter både i kontakten med vården och med eventuella anmälningar till HSAN.

I ett förslag till "ny hanteringsordning av patientkritik/anmälningar och avvikelserapporter" som Läkarförbundet kommit med skrotas patientnämnderna. Läkarförbundet vill också ta bort patienternas rätt att själva göra anmälningar till HSAN och Socialstyrelsen.

I stället föreslår Läkarförbundet att alla klagomål ska hamna hos en lokal instans inom sjukvården. Denna instans ska dels utreda klagomålet, dels se till att - när det behövs - relevanta åtgärder vidtas för att samma sak inte ska kunna hända igen.

Men det är också denna lokala instans som ska avgöra om ärendet ska lämnas vidare till HSAN.

_ Vi inom patientnämnderna tycker det är jättebra att Läkarförbundet vill diskutera de här frågorna. Vi välkomnar förslag för att förbättra sjukvårdens interna system för patientklagomål och brister i rutinerna, säger Torgerd Jansson, s, ordförande i Patientnämnden i Sörmland.

_ Däremot är vi starkt kritiska till att Läkarförbundet vill ta bort de opartiska patientnämnderna och också till att man vill ta bort patienternas rätt att själva göra anmälningar till HSAN. Båda de förslagen gör att patienternas ställning försvagas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om