Förslag från mp kan ge sämre stadsmiljö

Långsammare trafik och mer buller. Miljöpartiets förslag att dra Ostlänken med dubbelspår inne i centrala stan får stora konsekvenser för stadsmiljön.

Övrigt2006-09-14 00:07
Resandet måste gå till en central plats på orten, och inte till en flygplats som kanske försvinner, säger Gunnar Söderberg, gruppledare för miljöpartiet i Oxelösund.
Kajsa Olsson-Gustaver, miljöartist från Nyköping, menar att det blir svårt för Nyköpingsbor att nyttja en station vid Skavsta. Ett särskilt stickspår dit från Nyköping tror hon inte blir av. Därför är förslaget med dubbelspår för Götalandsbanan och Ostlänken inne i Nyköping bättre.
Folkungavallen behöver inte ryka för det. Bullret från snabba tåg som rusar förbi har man kunnat lösa på andra platser, med tätare fönster och bullerplank, säger hon.

Att tågen måste sakta ned ser hon inte som ett problem.
De ska ju ändå stanna i Nyköping, säger hon.
Men andra menar att förslaget innebär stor påverkan på stadsmiljön. Godstrafik och höghastighetståg som ska vidare söderut kommer bullra rejält.
Själva dubbelspåren tar väl en 20 meter i utrymme på bredden, men därtill kommer bullersäkring, och det blir säkert så att en hel del hus måste rivas, säger Tomas Köhler, projektledare för Ostlänken på Banverket
Dessutom måste alla tåg, även de som inte stannar här, köra långsamt genom stan. Ändå kommer det låta betydligt mer än vad vi är vana vid idag.
Att dra banan genom Nyköping skulle vara som att flytta tillbaka gamla motorvägen in i stan! Det skulle låta mycket om tågen som brakar förbi. Dessutom skulle stora delar av trädgårdsstaden försvinna, säger Göran Forssberg (s), kommunalråd i Nyköping.
Han menar att frågan är väl förankrad i kommunfullmäktige.
Vi har ett beslut om inriktning från 2001 som tagits i kommunfullmäktige, och dessutom tidigare beslut från 1999. Miljöpartiet har varit med på dessa, och har dessutom haft full insyn i processen, säger han.

De innebär att det enkelspår som finns idag ska vara kvar och ansluta till Ostlänken, och ett resecentrum ska ligga i det befintliga spårområdet upp mot Brunnsgatan och lasarettet. Dubbelspåret ska dras utanför stan vid Skavsta. Men Kajsa Olsson-Gustaver känner inte till de besluten. Hon vet inte heller om resten av miljöpartiet stödjer förslaget om dubbelspår i stan.
Jag ser det här som en intern strid inom miljöpartiet, säger Göran Forssberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!