Framgafflar och gräddtårtahos Trappers i Gnesta

Hej, kan jag få bli medlem?Nej, SN:s utsända har inte många rätt i Trappers MC Gnestas ögon.Inga kvinnor får vara med, man måste känna någon i klubben och man ska köra motorcykel. Harley Davidson.

Övrigt2001-08-01 19:20
På gårdsplanen framför klubbhuset ute på Bryggeriholmen är onsdagsträffen i full gång.
Johan Malm sitter bredvid sin stolthet, en Swedish Style Chopper, helt hembygd och utan stötdämpning. Snygghet går före bekvämlighet. Framgafflarna är extremt långa, och det är därför cykeln kallas svensk.
Under de svenska långa vintrarna kan man inte åka motorcykel, något som ger tid för att meka. Sverige har även generösa besiktningsregler som tillåter långa framgafflar. De två faktorerna har bidragit till att de svenska hojarna blivit så speciella och berömda.
Det märks att Johans chopper är hela klubbens stolthet. Alla hjälps åt, det blir som en barnafödsel när den färdiga håå- deeen, som klubbmedlemmarna säger, är färdig för en vårtur.
Ett år har bygget tagit Johan. Men fortfarande kan cykeln bli snyggare. Johan tvättar, putsar och sätter på ett nytt klistermärke som föreställer en döskalle med korslagda benknotor.
Trots att alla Trappers cyklar är hembyggen är de inte billiga. Mellan 50 000 och 190 000 har de kostat styck, i reda pengar och så kommer arbetstimmarna på det.
Man vill ha en cykel som ser ut som sin egen, man vill ha sitt stuk, det är därför man bygger själv. Och det är därför Harley Davidson är så bra, man kan bygga om eftersom motorn och växellådan ligger separat och ramen är bärande. I japanska cyklar är motorn bärande och det är svårt att bygga om, berättar Niklas Persson.
Trots att hobbyn är både tidskrävande och dyr har många av klubbens nio medlemmar familj.
Jag har flickvän och barn. Det gäller att prioritera, vara hemma när det är viktigast och vara på klubben när det är viktigast, säger Johan.
Det har blivit kaffedags. På klubbhusets övervåning, komplett med bardisk, biljardbord och verkstad, finns tre löpsedlar från tidningar som skriker att 300 motorcyklister varit i slagsmål med poliser.
Löpsedlarna handlar om Trappers, men de överdriver en hel del om hur det gick till när polisen slog till mot Gnestaklubben och satte dit killarna för olaglig försäljning av alkohol.
Det var inga slagsmål, vi följde med frivilligt och idag skulle det inte ens ha varit olagligt eftersom man får sälja sprit i slutna sällskap, säger Niklas.
Men motorcykelkillar med tatueringar och lädervästar och 70-talsmustascher och rakade skallar måste ju vara lite kriminella, försöker SN:s reporter.
Det mest kriminella vi har är min tjejs morgonhumör, skämtar Johan.
Nja, klubbens president Peter Gustafsson modifierar lite. Olagligt är att ta bort ljuddämpare och blinkers, något som görs av estetiska skäl, men polisen brukar se genom fingrarna. Annars är killarna hur vanliga som helst, med fasta jobb och familjer, säger de själva.
En händelse som kan ha gett Trappers dåligt rykte är när den andra motorcykelklubben i Gnesta hade samröre med Hells Angels för ett par år sedan, innan de flyttade till Stockholm. Men Trappers är inte med i HA, försäkrar de.
Niklas tar en tugga av gräddtårtan och vill nog inte riktigt bli fotograferad, det förstör min image, skojar han.
För det är trots allt image Harley Davidson handlar om.
Jag gillar myten kring Harley Davidson. Om man kommer åkande vänder sig folk om när de hör ljudet. Det här är livet, förklarar Pelle Andersson.
Image betyder mycket, inställning går hand i hand. För att bli accepterad måste man känna någon i klubben, och sedan kommer ett eller ett par år som prospect, en som har möjlighet att bli medlem.
Vi ska ju tillbringa så mycket tid tillsammans att det måste funka, då är det bättre att kolla att man trivs ihop först, säger Niklas.
Men hur rätt en tjej än skulle vara har hon ingen chans att komma in.
Tjejer och killar har inte samma värderingar och det är lättare att umgås bara killar, säger Niklas.
SN:s reporter tackar för gaffelsnack och gräddtårta. Det blir till att ta bilen även i fortsättningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om