Från Smörtorget till Manhattan
Ann Löwbeer och Kajsa Molin förbereder sig för en vecka i Manhattan New School i New York. Två erfarna lärare och pedagoger som intresserar sig för att skönlitteraturen ska får större plats i undervisningen.
Det goda samtalet, tänker sig Kajsa Molin. Idag läser och skriver vi traditionellt, innehållsmässigt och formmässigt, fyrkantigt. Vi samtalar väldigt lite med eleverna sedan vi blev handledare i klassrummet.
Samtalet ger aktiva lyssnare. En skönlitterär bok ger möjlighet att reflektera och att använda sin egen erfarenhet gentemot texten.
Man får ut mest av en bok när man pratar om den, säger Ann Löwbeer. Det blir ett samspel om tankarna.
Ann Löwbeer och Kajsa Molin har fått stipendium i samband med sina insatser i Länet läser,
Genom att få tid för att läsa övar eleverna upp sin läsförståelse och lusten att läsa.
Har man inte tränat sig att bli en aktiv läsare så är det kört på högstadiet, menar Kajsa Molin.
Eleverna ska förstå det de läser, då blir det intressant. En del forskning finns kring läsförståelse, hur man gör för att förstå, med strategier hur man gör för att koppla en text till en annan.
Pedagogiken är inte eftersatt men samtalet har varit bortglömt och det behöver vi ta tillbaka. Det övergripande målet för läsprojekten är läsförståelse, berättar de. Projektet började 1997, först som kommunalt projekt och sedan över hela länet. Vi träffar regelbundet flera hundra lärare och vi träffar en gång i månaden lärare i pedagogiska nätverk och sprider erfarenheterna.
Vi vill tro att läsprojekten lönar sig. Landshövdingens skäl att låta länsstyrelsen medverka i projektet är att fler ungdomar i länet bör söka sig till högre studier. Så det är ett långsiktigt arbete.
Fler skönlitterära böcker i skolorna fordrar mycket av lärarna . De måste läsa många böcker, vilket tar tid, och de måste bilda sig en uppfattning om boken, för att kunna prata om den.
Det finns ett oerhört stort utbud av böcker för barn och ungdomar, säger Ann.
Nu förbereder de sig för veckobesöket på Manhattanskolan i början av november. Manhattan New School är en vanlig skola med cirka 500 elever. Där finns 25 språkgrupper och kulturer och skönlitteraturen används mycket i undervisningen. Det är en efter amerikanska mått unik skola.
Nyköpingslärarna läser en del amerikansk litteratur för att förbereda sig. Vi hoppas att våra elever ska bli mer inspirerade och stimulerade och få en mer rofylld skolmiljö där de sitter ifred och där alla är sysselsatta.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!