Fulltecknad slutspurt för lagarbetande vd

I måndags skrev hon in sig på arbetsförmedlingen. Parallellt förhandlar hon om ett nytt jobb närmare hemmet i Oxelösund. I dag, onsdag, gör Harriet Nilsson sin sista arbetsdag som vd för KFV marknadsföring.

Övrigt2015-04-29 07:02

In i det sista är det full snurr i vd-stolen. Så mycket att göra, så lite tid kvar.

– Kaffet! Jag har glömt att sätta på kaffet! utbrister företagsledaren Harriet Nilsson och studsar upp ur stolen.

Det är snabbt fixat. Det är sådan hon är, KFV marknadsförings avgående vd.

– Det verkar kanske ibland som att jag springer runt och håller på med sådant jag inte borde. Men jag gillar att vara med där det händer! Det handlar inte om att jag vill synas, det handlar om teamwork.

Lagarbetet som hon ägnat fyra år åt som vd för marknadsföringsbolaget är nu fullgjort. Förra veckan var hennes sista "i skarpt läge". I dag, onsdag, lämnar hon över till Louise Magnusson.

Många tycker nog att jag är korkad som kör in i kaklet. Men det vore inte schysst att lämna en massa ogjort arbete till de andra i företaget, de har också mycket att göra.

Så Harriet Nilsson jobbade på in i det sista. Med förberedelserna till sommarens allsång, höstens Elmiamässa, de återstående morgonsofforna och checklistorna till efterträdaren.

Vad som händer sedan vet hon inte. I måndags skrev hon in sig på arbetsförmedlingen. Parallellt förhandlar hon om ett nytt jobb närmare hemmet i Oxelösund.

– På många sätt känns det fortfarande som när jag började: jag har fortfarande energin och viljan att jobba för KFV-regionen. Men förståndet trädde in, för jag är inte säker på att energin och viljan skulle räcka i tio år till. Och man ska inte sitta för länge på en sådan här post. Det behövs nya och kreativa idéer, inte förvaltning.

Beslutet att säga upp sig tog form under en jobbig period för ett år sedan. Arbetsbördan var stor, personalsituationen ansträngd och mitt uppe i allt flyttades all verksamhet till stationshuset.

Men när Harriet Nilsson ser tillbaka på sina och företagets insatser, känner hon nästan undantagslös tillfredsställelse.

Särskilt nöjd är hon med det arbetet som gjorts för mer samverkan mellan näringslivet och kommunerna i regionen.

Harriet Nilsson tror också att KFV:s marknadsföringsarbete under de senaste åren har satt avtryck hos allmänheten. Hon lyfter fram förra helgens matmarknad på Stortorget och fjolårets ljusfestival som uppskattade exempel.

 – Den största belöningen för mig har varit all feedback jag fått på stan av folk som talat om hur bra vi blivit. För det har vi!

Kaffet svalpar ner i kopparna och Harriet Nilsson trollar fram några chokladbollar. Hon lämnar KFV marknadsföring i ett läge då företaget känns stabilt och har flyt, tycker hon.

– Företaget är ju inte vinstdrivande. Samtidigt är jag en tävlingsmänniska, så när jag har lagt en budget där de fasta intäkterna motsvarar bara en tredjedel av kostnaderna har det taggat mig. Det gäller hela tiden att ta nya grepp för att hitta intäkter.

Så det gäller att fortsätta jobba offensivt, råder hon.

– Det går inte att slå sig till ro. Fortsätt satsa!

Henrik Wising

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om