Fyndig slogan är bra marknadsföring

Varumärket Trosa är viktigare än att hitta på en bra slogan. Kommunchefen Johan Sandlund menar att det lätt kan bli fel om fyndiga meningar uppfinns för att skapa intresse kring en kommun. Gnesta däremot jobbar strukturerat med marknadsföring och har flera slogans.

Övrigt2005-01-27 23:32
Även om Trosa kommun inte tagit fram någon officiell slogan så är orten förknippad med två korta ord, världens ände.
Enligt Johan Sandlund är begreppet inget som används särskilt mycket från kommunens sida.

På kommunens hemsida används texten inte men på skyltarna vid E4:an kan trafikanterna läsa att de passerar kommunen som är världens ände.
Det är vedertaget begrepp, främst bland lite äldre, och jag ser inte att vi skulle ändra på det. I nuläget kommer vi i alla fall inte att lägga ned tid och resurser på att ta fram en ny slogan, säger Johan Sandlund.

Flera kommuner i Sverige har däremot jobbat hårt med att profilera sig med slogans.
En av dem är Gnesta kommun som på sin hemsida skriver både om Gnesta DIN kommun med närhet, möjlighet och ett rikt liv i samspel med naturen och Gnesta kommun mindre men med större idéer.
En slogan i sig är inte avgörande, säger Gnestas kommunchef Sune Eriksson.
Men det har att göra med vår vision där politikerna har beslutat att Gnestas mål bland annat är att växa som kommun. Vi har sett marknadsföringen som en del i arbetet att uppnå målen.

Bakom den slogan som talar om närhet och möjlighet finns en förklaring till varje ord som beskrivs i Gnestas vision för 2015.
Din kommun står för att människan ska stå i centrum, närhet betyder att servicen ska vara bra och möjlighet syftar på intresseföreningar och att ge goda förutsättningar för näringslivet. Ett rikt liv innebär livskvalitet.
Det är viktigt att det är något som kommunen verkligen kan stå för. Det kan även vara en sporre för de anställda
i kommunen.

Men Johan Sandlund är inte helt positiv till att profilera Trosa med en slogan.
Om man klistrar på ett epitet på en kommun som inte känns naturligt så kan det bli fel. Det gäller att vara försiktig.

Det kommunen däremot ska arbeta mer med är att vårda varumärket Trosa. Ett namn som Johan Sandlund tror att ganska många känner till och har en bild av.
Varumärket är starkt och orten Trosa är känt i sig, säger han.

Begreppet världens ände har ibland varit ifrågasatt.
Under den förra mandatperioden, när de borgerliga partierna styrde kommunen, tonades budskapet ned och fick på vägskyltarna konkurrens med texten här bor vi med krav på livskvalitet.
En text som försvann vid
senaste valet.
Vad tycker du själv om begreppet världens ände?
Det är kul med slogans som är tvetydiga. Och om det är något som är bra med världens ände så är det väl det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om