Fyrhjulsdrivet för Patric nästa säsong

Rallysäsongen blev inte riktigt vad Nyköpingsföraren Patric Carlsson väntat sig. Nu satsar han på en patenterad vinnarbil och kliver upp till den fyrhjulsdrivna klassen.

Övrigt2001-11-15 22:50
Patric Carlssons meritlista är imponerande:
Två SM-guld och fyra JSM-guld i rally under totalt fem år i SM-klassen.
Men årets säsong blev inte vad Patric Carlsson väntat sig. Han satsade på ett eget rally-stall och körde hela SM-serien i Grupp N för tvåhjulsdrivna bilar.
Resultatet blev en tolfteplats.
Men det var nära, hade vi vunnit sista tävlingen kunde det ha blivit SM-silver, säger Patric.
Det klena resultatet till trots har Patric Carlsson visat att han kan köra fort. SM-serien omfattar sex tävlingar och Patric nådde en andra- och en tredjeplats, de övriga tävlingarna bröt han.
Oflyt, förra året vann jag nästan allt och den här säsongen har jag brutit när jag haft ledningen, säger Patric.
Det gäller alltså att visa rallysportens makthavare att det finns kapacitet i gasfoten, annars lär det inte bli aktuellt med några kontrakt.
Trea eller fyra räknas inte, säger Patric.
Efter fem år i SM-serien med en tvåhjulsdriven bil satsar nu Patric Carlsson på den mer prestigefyllda klassen Grupp N fyrhjuldsdrivet. Och det är en potent vinnarbil han är ute efter.
Jag vill köpa den Mitsubishi som Kenneth Bäcklund vann SM med i år.
Grupp N är klassen för otrimmade bilar, men det betyder inte att Patric Carlsson tävlar i en Svensson-bil. Istället handlar det om fabriksbyggda, motorstarka bilar som lätt kan modifieras för rallytävlingar.
En gatbil som byggs om, säger Patric.
Rallysporten har sprungit iväg ekonomiskt, en rallysatsning går på flera hundra tusen kronor om året, det gäller att hushålla med resurserna. Att köpa en ny bil är nästan otänkbart, det är begagnatmarknaden som gäller.
Då är ju dessutom bilen utvecklad och klar. Fast vi byter mycket delar och underhåller materialet, det är nästan bara skalet som är kvar år från år, säger Patric.
Rallyföraren Patric Carlsson har ett arbete vid sidan av rallysporten. Att ragga sponsorer och jobba med rallybilen tar sedan den allra mesta tiden för honom.
Det är faktiskt lite jobbigt, ibland blir det för mycket, då får man bita ihop. Jag jobbar med rallybilen på kvällstid och det måste ju vara ordning på bilen annars blir det inga resultat. Att tävla tröttnar han däremot inte på.
Nej, att köra är det minsta bekymret, säger Patric.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om