Gabrielsson är tillbaka på vägarna
Höns bakom ratten eller kvinnor kan inte köra bil Ann-Louise Gabrielsson har hört allt. Som tvåa i rally-SM 2000 är det dock inte så många killar som kan slå henne.
Ifjol blev det inte så mycket tävlingar. Hon körde den första deltävlingen i RM i Gävle, men fick sedan kasta in handduken.
Jag fick problem med magen och innan de kom på vad det var och jag hade opererat mig så var säsongen nästan slut.
Därför är Ann-Louise extra tänd i år.
Och det har börjat bra. I den första RM-deltävlingen, Ockelbo den 14 februari, blev det en fjärde plats.
Carina Hermansson vann, men henne är det inget att göra åt. Hon blev ju femma totalt. Men sen är vi några tjejer som slåss om resten av platserna i klass H, säger Ann-Louise.
Andra platsen på SM för två år sedan det var fler tjejer som tävlade då därför hade förbundet höjt statusen på mästerskapet finns fortfarande på näthinnan. En upprepning skulle inte vara så dum.
Ett motorbyte ifjol kan göra det lilla extra.
Den tidigare motorn hade 120 hästkrafter nu ligger den på 190, säger Jocke Jakobsson, kartläsare i bilen.
När Ann-Louise började köra rally för tio år sedan hade hon en kvinnlig kartläsare, men efter uppehållet säsongen 1994-95, har hon bara anlitat manliga bisittare.
Det är bra att ha en stor karl som kan lyfta upp bilen på vägen om man kör i, säger hon och fnittrar förtjust.
Du kanske skulle lyssna mer på mina instruktioner, säger Jocke.
Gliringarna haglar i det lilla garaget. Men allt på en vänskaplig basis. För tävlandet är bara en liten del av den här sporten.
Det är egentligen den sociala biten som gör att man fortsätter, säger Ann-Louise man Torbjörn, som tidigare kört rally, men som nu servar frun. Sonen Conny kör folkrace.
Familjen Gabrielssons rallysatsning tillhör lågbudget varianten enligt dom själva.
Jag vill inte ens tänka på hur mycket det kostar, men man kan nog räkna med 40 00050 000 kronor per år, säger Torbjörn.
Den här säsongen kommer resan till Tyskland göra att budgeten spräcks. Den sista deltävlingen i RM avgörs nämligen nere i tyska Neustadt den 14 september.
Först väntar dock helgens tävling i Lima. Den andra RM-tävlingen på snö.
Och nu har vi fixat nya dubbdäck, så det ska nog kunna gå fort, säger Ann-Louise, som även gillar kurviga etapper istället för raka och snabba.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!