Gagnamturism i Sydkorea

Låten Gagnam style har tagit hela världen med storm. Och nu använder turistorganisationer hiten för att marknadsföra det "riktiga Gagnam" i Seoul.

Övrigt2012-12-21 09:00

Du har hört låten och sett videon. Men vad är egentligen Gagnam? Det frågar Seoul Tourism Organisation i en ny reklamvideo. Sedan artisten PSY:s musikvideo släpptes i augusti har den haft mer än 880 miljoner visningar världen över, och är alltså en värdefull reklamkälla för lokala turistorganisationer, skriver The Telegraph. Men alla vet inte att Gagnam är ett område i Seoul. De senaste decennierna har utvecklingen där gått fort och numera anses det vara ett av de rikaste och viktigaste områdena i Sydkoreas huvudstad. Det är också där videon har spelats in, vilket man nu drar nytta av.

Erbjuder Gagnam-sightseeing
Visserligen är PSY:s video en parodi på den flashiga livsstil som gagnamborna har blivit kända för. Men det hindrar alltså inte turistorganisationer från att i sin reklamvideo framhålla Gagnam som ett hett ställe där de trendiga och rika vistas. En PSY-lookalike visar att där finns utmärkt shopping, gratis wifi, vattenparker och high tech-byggnader.
I den förra delen av Time Out beskrevs området som mindre besökt än de flesta andra delar av staden, vilket alltså håller på att förändras. Nu erbjuder både hotell och tourguider "Gagnam-Style paket", även om de tvingades byta namn på turerna på grund av upphovsrättsliga frågor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om