Gamla hus i fara närtung trafik dundrar fram
Bussterminalen i Trosa har flyttats ner till hamnen. Mängder med tung trafik dundrar fram till kajkanten varje dag. Eftersom marken i området består av mjuk lera riskerar husen där att falla sönder.
Bebyggelsen här ligger på en bädd av lera. Marken skakar när bussar och annan tung trafik åker förbi. Det är nästan så att möblerna hoppar omkring på golvet, säger Solveig Pauli som bor på Uddbergagatan.
Sedan bussterminalen flyttade från gamla busstorget ner till hamnen i juni, går bussarna längs hela Uddbergagatan.
Jag är inte byggingenjör eller expert inom området. Men vem som helst förstår att husen riskerar att bli skeva och att det kan bildas sprickor. Det är gamla hus och de är inte byggda för att stå pall för den trafik som är på gatorna i dag.
Solveig Pauli har skrivit brev till kommunen för att göra politiker och tjänstemän uppmärksamma på problemet.
Jag har även talat med grannar här och hittills har jag inte hört någon som inte håller med. Vi är oroliga för vad som händer med våra hem i framtiden.
Självklart ska en ort ha bussar och kommunikationer. Jag vill bara att hastighetsbegränsningen blir 30 kilometer hela vägen ner till bussterminalen. Om trafiken går långsammare borde det göra att marken skakar mindre.
I dag är det bara 30-sträcka en kort bit vid Krilles gatukök. Resten av biten ner till hamnen, cirka 400 meter är hastigheten satt till 50 kilometer. Enligt brevet behövs 30 begränsningen snarast. För att trafikanterna ska göras medvetna om vibrationerna bör dessutom informationsskyltar sättas upp. Brita och Jan Källqvist bor även de på Uddbergagatan och de reagerar på skakningarna.
Vi har bott här i tre år och trafiken blir allt tätare med tiden. Speciellt sedan bussterminalen flyttades från busstorget till hamnen. Det är konstigt att det är tillåtna 50 kilometer här, säger Brita Källqvist.
Vi vill ha liv och rörelse på orten men inte så att det skakar i hela huset. Hastighetsbegränsningen måste sänkas till 30.
Kommunen borde även utreda hur lyckat det är att ha bussterminalen nere i hamnen. När bussen kommer ner dit är den nästan tom. De flesta kliver på vid Krilles gatukök.
Jerry Classon är gatuchef i Trosa kommun.
Vi har inte hunnit utreda den nya bussterminalen men det ska göras. Det är inte heller omöjligt att hastighetsbegränsningen på Uddbergagatan sänks. Det ska naturligtvis undersökas men när vet jag inte. Nämnderna har möten under hösten så tidigare en så blir det inte, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!