Gästabudet blir skiva

I lördags var det avslutningsdag för musikalen Nyköpings Gästabud för det här året. Efter en lite trög första vecka fick publiken upp smaken för det tonsatta slottsdramat. I höst är det tänkt att skådespelarna ska bege sig till Prag för att spela in skivan till musikalen.

Övrigt2006-07-30 22:48
Nyköpings gästabud har gjort sitt första år som musikal, men inte sitt sista. Regissören Rino Brezina har fått glada miner från folk omkring sig över musikalen, inte minst över musiken.
Varje gång vi har spelat har folk frågat om det går att få tag på musiken, säger han.

Till nästa år ska det vara möjligt. Förmodligen blir det nu till hösten som skådespelarna ska börja slussas över till kompositören Dan Fikejzs studio i Prag. Solisterna ska spelas in i Prag medan körerna förmodligen hamnar på pränt här i Sverige.
Jag trivs bäst i min studio i Prag, därför är det tänkt att vi ska spela in solisterna där i stället för här i Sverige. Det blir dessutom ett tillfälle för dem att se Prag, eftersom vissa av dem aldrig har varit där, säger Dan Fikejz.
Ett kraftpaket på två cd-skivor och 33 låtar ska bli färdigt och paketerat lagom tills besökarna börjar närma sig nästa års gästabud och de döda bröderna till kung Birger åter fått livskraften tillbaka.

Dan Fikejz är en av Tjeckiens mest anlitade musiker när det handlar om att tonsätta film, tv och scenproduktioner. Han har jobbat med Rino sedan 1995, och det var naturligt att det blev han som fick tonsätta gästabudet. När han skrev musiken till Gästabudet gjorde han det utifrån Rino och Kerstin Brezinas texter.
Det blev en rejäl blandning av stilar. Det blev poppiga saker när det var rytmiska texter och mer flytande och operett-artat när det var fritt flytande texter. Att göra musiken helt i medeltidsstil var ingenting som kändes lockande.
Det blev allt från pop och rock, via sagoinspirerade alster med historiska klanger, till det Dan Fikejz kallar för symfonisk reggae.
Själv kan han inte mycket svenska men han hade i alla fall koll på vad texterna betydde, så att han kunde tillfoga rätt stämning till rätt del i historien.
Det var förvånansvärt lätt att skriva till det svenska språket. Det har en skön rytm på ett synkoperat sätt. Så här, daa-da-daa-da-daa, nynnar han och markerar den rytmiska takten genom att låta handen skutta en lätt galopp mot bordet.

Mest nojig var han över när han själv skulle sjunga in låtarna på inspelningar, så att skådespelarna skulle ha något att öva efter.
Jag är riktigt dålig på att sjunga på svenska, så jag var tvungen att jobba väldigt mycket med det för att det inte skulle bli en fullständig pina för skådespelarna att lyssna på.
Om Dan Fikejz måste välja en favoritlåt i musikalen blir det Pigans sång, där pigan Åsa förkunnar sin kärlek till Drottning Märta.
Men det är svårt, det är lite som att välja en favorit bland sina barn, säger han och slår ut med armarna.
På det stora hela är han nöjd med musikalen men menar att körsången måste jobbas ännu mer med till inspelningen.
Jag är perfektionist och det kan fortfarande bli bättre.

Första veckan kom färre än väntat och besökte gästabudet. Ett fotbolls-vm och lite förslöande varmt väder kan ha gjort sitt till för att hålla besökarna på annat håll.
Jag var lite förvånad över att det inte var fler som kom första vändan, men i slutet blev det bättre. Djungeltelegrafen funkar bäst verkar det som, säger regissören Rino Brezina.
Rino vittnar om att han grät av lycka efter premiären, efter en tid av uppsamlad press.
Jag är stolt över vår lilla stad som kan ro i land det här. Besökarna tror inte att de ska få se en musikal av den här sorten utan de förväntar sig något mindre, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om