Glittrande spel av Trio Classico

Övrigt2001-06-28 18:37
Trio Classico
Violin: Mihai Cucu
Violoncell: Sara Wijk
Piano: Solveig Wikman
Södertuna slott
Sommaren är här och därmed också årets serie av Musik på sörmländska slott och herresäten. Hittills har starten i juni varit sparsam, men det blir desto tätare i juli och första halvan av augusti. Och utbudet ser ut att bli lika spännande som tidigare med många yngre artister på uppgång.
Musiken är bara ett skäl till denna programidés framgång. Ett annat är förstås möjligheten att besöka exklusiva miljöer, vandra i slottsparker, lyssna på musiken i en intim salong och efteråt kanske äta en god supé i lugn och ro.
Södertuna utanför Gnesta är ett sådant ställe som erbjuder själ och kropp både vila och påfyllning. Billigt blir det förstås inte för hela paketet konsert plus mat, men något att unna sig någon gång kanske.
Och den som nöjde sig med bara musiken i onsdags kväll bör inte ha blivit besviken. Trio Classico är ju välkända för oss sörmlänningar speciellt.
Det glittrade om deras lekfulla växelspel i den unge Beethovens trio opus 11. Och av de två mellansatserna ur Schuberts stora B-durtrio fick de särskilt fram intensiteten i andantets melodirikedom. Verklig glöd i spelet hade de i Elfrida Andrées g-molltrio. Vilken schwung från fiolen i den stolta inledningen, vilket bågnande uttryck i cellomelodin, vilket böljande från pianots tangenter!
Och heder åt dem för att de tar fram denna alltför länge bortglömda musik.
Den skrevs på 1880-talet när Andrée var domkyrkoorganist i Göteborg med parollen för det kvinnliga släktets höjande och pionjär som kvinna också på att komponera för orkester och själv dirigera egen och andras musik.
Här har hon nog överträffat sina lärare Gade och Norman i kraft och konstfullhet, medan de tre romanserna för violin och piano mer har drag av salongsstycken.
Solveig Wikman ökade kvällens behållning med sina koncisa presentationer, och tog en fin poäng med att låta Mendelssohns Spinnvisa, virtuos och i staccato, följas av Laura Netzels dito, där svepen var bredare, tonspråket mer högspänt, åt Liszts håll.
På Södertuna återstår nu fyra konserter, alla lustigt nog med pianist plus olika sopraner: Kerstin Avemo, Cecilia Nanneson, Susanna Levonen och Elisabet Strid. Vilka möjligheter att upptäcka och jämföra!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om